Elektrisk muskelbil
Peugeot bringer konseptbilen EX1 til Paris-utstillingen. Den lille toseteren har potente egenskaper pakket i kult design. Peugeot markerer merkets 200-årsjubileum, og hva er vel da mer passende enn å vise en potensiell fremtidsbil? Dessuten minner den oss om tidligere rariteter fra den franske produsenten – som mc-bilen 20Cup. LES OM: Vår prøvekjøring av Peugeots konseptbiler Siden el-bilen iOn snart skal lanseres var det logisk å vise potensialet til en elbil. EX1 er lett i vekt og kraftig motorisert, dermed har den ifølge Peugeot allerede satt flere nye verdensrekorder. Ser bakover og fremover
De dyktige designerne hos Peugeot har fått boltre seg for å kombinere historie med fremtid for å skape en drømmebil. Og man demonstrerer samtidig hvilket potensial som ligger i elektriske drivlinjer. Bilen er bygget rundt en monocoque i karbonfiber. Den er utformet som en vanndråpe med Peugeots nye front på plass. Rundt dørene har den polerte aluminiumselementer, tilsvarende de vi kjenner fra RCZ og BB1. Kabinen er konstruert rundt fører og passasjer for å holde vekten på et minimum og oppnå en best mulig balanse. Hjulopphengningen er avansert for å gi maksimalt veigrep under krevende forhold. Høyden er bare 90 cm og bredden 177 cm. Elkraft
El-motorer er i vinden for tiden, og dermed fant Peugeot det naturlig å utforske mulighetene i en slik løsning. EX1 har ikke bare én, men to el-motorer som trekker på hver sin aksel. Hver av dem leverer 125 kW slik at summen blir hele 250 kW – tilsvarende 340 hk. Maks dreiemoment i hver motor er 240 Newtonmeter som er tilgjengelig allerede ved de laveste turtall. Fører og passasjer entrer bilen gjennom dører hengslet i bakkant. Innendørs har de hvert sitt sportssete og hvert sitt instrumentpanel til disposisjon. Interiøret er bygget av ekte råvarer, skinn og metall. Bilen styres ved hjelp av to kontrollhendler, tilsvarende de man finner i fly og på spillkonsoller. Akselerasjonen er så voldsom at man utsettes for 1G. EX1 har satt flere rekorder med den franske eventyreren og filmprodusenten Nicolas Vanier bak spakene. Etter Paris-utstillingen skal bilen til Kina for å prøve å sette flere rekorder. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |