Brynildsen satset altDet var dramatikk på høyeste plan for Eyvind Brynildsen i helgens Rally Frankrike. En beruset tilskuer og en rulling skulle komme til å bli avgjørende for KNA Varna-føreren. I et forsøk på å kapre seieren i SWRC-klassen på dagens nest siste etappe, endte det med rulling for Eyvind Brynildsen og kartleser Cato Menkerud. Men de kom sterkt tilbake og var klassens raskeste på siste etappe. Etter imponerende kjøring, spesielt lørdag, ledet den norske Skoda-duoen SWRC-klassen foran gårsdagens siste fartsetappe. Men da begynte dramatikken. Etter at ti biler hadde startet på etappen, måtte politi inn for å fjerne en beruset tilskuer. Brynildsen og Menkerud skulle kjøre som nummer 11. I hele 40 minutter ble de stående og vente. Det gjorde at både dekk og bremser ble kalde, og da de endelig kom i gang var det nesten blitt mørkt. Det endte med en punktering, og dermed mistet de ledelsen til svenske Patrik Sandell. - Det var ganske utrolig. Etappen burde selvfølgelig vært stoppet. Vi skulle aldri ha startet når det ble en så stor forsinkelse, men det har skjedd mye her som nok vil få innvirkning på arrangørens karakterbok, sier Eyvind Brynildsen. I dag bestemte han seg for å satse maksimalt på den nest siste etappen for å ta tilbake ledelsen fra Sandell. Det var kun 13 sekunder som skilte de to, og 24 km som skulle kjøres. - Jeg hadde bestemt meg. Jeg ville satse alt på seier. Jeg sa til Cato at han fikk holde seg fast. Det gikk på grensen lenge, men da vi kom inn i en sving der det var veldig glatt på grunn av et gjørmelag på asfalten, forsvant vi av veien og rullet. - Men jeg er ikke bitter eller sur på meg selv. Det var et ærlig forsøk på å ta seieren, og jeg tror man må ta noen slike sjanser innimellom om det skal lykkes, oppsummerer Brynildsen. Før ham var også Petter Solberg utenfor veien på samme sted, men han kom seg videre uten rulling. Så snart Brynildsens bil var på veien, endte neste fører som kom også utenfor. Ved hjelp av tilskuere fikk Brynildsen sin Skoda Fabia S2000 på veien igjen og kunne fortsette etter å ha tapt over sju minutter. På dagens siste etappe tok han revansje og kjørte inn til klassens beste tid. - Jeg er egentlig veldig godt fornøyd med helgens løp. Jeg synes selv jeg har prestert bra, og vunnet flere etapper. På den lengste etappen i løpet, hadde vi 7. beste tid av samtlige, og var dermed foran mange av WRC-førerne. - Så selv om rullingen gjorde at vi ikke fikk så mange VM-poeng som jeg skulle ønsket, er jeg fornøyd. Bilen og teamet har også fungert perfekt hele løpet, oppsummerer Brynildsen, som er mer kritisk til arrangøren av det nye VM-løpet i Frankrike. - Det har blitt mange riper i lakken for arrangøren her. På mange måter har det vært VM i transportetapper og venting. Det har vært forsinkelser, men også hårreisende hastigheter på enkelte transportetapper. I går kjørte vi 12 mil transport der vi skulle ha 92 km/t i snitthastighet. Det er jo galskap. I tillegg har det vært veldig mange tilskuere og veldig mange som har stått på farlige plasser, mener Eyvind Brynildsen. Til slutt ble det en femteplass i SWRC-klassen for Brynildsen og Menkerud, og det ga ti VM-poeng. Dermed ligger fortsatt Brynildsen på en femteplass også sammenlagt når kun ett løp gjenstår. Det er Rally Wales i midten av november.
Resultater S-WRC Rally Frankrike 1. Patrik Sandell/Emil Axelsson, SWE, Skoda Fabia S2000, 3t 23min 1,6sek 2. Jari Ketomaa/Mika Stenberg, FIN, Ford Fiesta S2000, +1min 56,0sek 3. Michal Kosciuszko/Mciek Szczepanisk, POL, Ford Fiesta S2000, +3.07,0 4. Xavier Pons/A Haro, ESP, Ford Fiesta S2000, +3.08,0 5. Eyvind Brynildsen/Cato Menkerud, NOR, Skoda Fabia S2000, +9.36,1 6. Martin Prokop/Jan Tomanek, CZE, Ford Fiesta S2000, +10.02,1
Poengstilling SWRC 1. Xevi Pons, Spania, 108 2. Martin Prokop, Tsjekkia, 104 3. Jari Ketomaa, Finland, 101 4. Patrik Sandell, Sverige, 99 5. Eyvind Brynildsen, Norge, 64 6. Michal Kosciuszko, Polen, 63 7. Nasser Al-Attiyah, Qatar, 34 8. Bernardo Sousa, Portugal, 32 Artikkel fra www.firmabil.no URL: |