[]
[] [firmabil.no] []

IT offensiv fra VW/Audi





På Automechanika hadde VW og Audi hver sin kjempestand. Begge har tatt noen nye initiativ innen it og elektronisk kommunikasjon.

Hva med instruksjonsbok på smartFonen? Bordbuch 2.0 het prototypen på en smart app fra Audi.
 
Ikke bare hadde du hele instruksjonsboken på telefonen, der du kunne hente akkurat det du ville. Du kunne for eksempel fotografere en funksjonsknapp, så fortalte telefonen deg alt den knotten gjorde.
 
Og skritt for skritt fortalte den deg om bruk av dekkrep-settet. Uendeligheter av muligheter. Denne skal bli virkelighet.
 
Anschlussgarantie
I fjor startet Audi noe som heter Anschlussgarantie. Det er et program og instrument der formålet er å knytte kunden tettere til merkeforhandleren, og øke servicemarkedsavdelingens ytelse. Enkelt fortalt betyr det at kunden er dekket langt utenom vanlig garantitid mot uventede opplevelser.
 
Kanskje ikke spesielt originalt, men det som imponerte var det web-baserte opplæringsprogrammet som organisasjonen ble utsatt for. www.group-training-online.com.
 
Audi-organisasjonen kjører også en ”Customer Satisfaction Survey” i sanntid. Sanntid i den forstand at dagen etter at intervjuene er gjennomført dukker de opp hos forhandlerens egen PC. Dermed kan man slå ned på trender som man begynte å merke i går. Rulles ut i Tyskland nå, og på andre markeder fra første kvartal neste år.

Både Audi og VW leverer nå elektronisk reparasjons- og verkstedinformasjon til alle aktører. I Audi-utgaven har den fått et sjarmerende navn: erWin. Foreløpig 19 språk og tilbud på en flat rate.
 
Et annet hyggelig navn er Elsa, og ElsaPro er et verkstedsystem som deres nye diagnosesoftware er knyttet opp mot. Ved hjelp av internett og for eksempel en stor erfaringsdatabase skal man kunne unngå en rekke av dagens gjentatte reparasjoner.
 
Aktivt Salg er et VW-program der servicemarkedstiltak skreddersys så perfekt som mulig. Aktiviteter blir bare rettet mot dem det er aktuelt for. Du kommer ikke til å få tilbud om AC-service dersom bilen din ikke har AC, eller det spesielle påsketilbudet går i hvert fall ikke til deg som allerede har både takboks og hengerfeste. Følelsen av individuell behandling skal gjelde hele veien.
 
Problemet for hele organisasjonen må være å holde de merkespesifikke løsningene merkespesifikke. Man venter tross alt mer fra en Audi- enn fra en Seatløsning.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: