Miljøbil som ikke flagger miljø
Trygve Bæra (tekst og foto) | |
NETTKJØRT: Utvendig synes det lite at dette er en hybrid-utgave av Auris. En miljøbil for den som ikke vil ha ”Miljøbevisst” skrevet med store bokstaver på ryggen?.
Hva slags bil er dette?
Toyota Auris Hybrid, eller HSD som er den offisielle betegnelsen, er utstyrt med en firesylindret bensinmotor med 1,8-liters volum som yter 99 hk, samt en elektrisk motor som gir 60 kW, tilsvarende 80 hk.
Den samlede effekten som kan overføres til drivhjulene er 136 hk.
I kjøremodus EV, som aktiveres med en knapp på dashbordet, kan bilen kjøre noen få kilometer på ren batteridrift så lenge hastigheten er under 50 km/t.
Vår prøvebil har utstyrsnivå Executive som innebærer at cruise control, regnsensor og bakkestarthjelp (HAC, hill assist control) hører med. Dessuten er ryggekamera integrert i det innvendige speilet, slik at området bak bilen vises i venstre halvdel av speilflaten.
Hvordan er den?
Utvendig er Auris HSD nesten helt identisk med forbrenningsmotorutgaven. Det er innvendig hybrid krever sitt, i form av mindre bensintank og dårligere plass i bagasjerommet.
Forskjellen er 279 liter mot 350 liter. Dessuten veier teknikken med to motorer mer enn med en motor, denne forskjellen er 105 kg. Ikke glem at det krever energi å flytte på disse ekstra kiloene.
Kjennetegn for at dettet er en hybrid, finner du blant annet i form av blåfarget Toyota-logo foran og bak, samt hybridmerker på siden og bak. Ulikhetene du ikke legger merke til, er blant andre dekk med lav rullemotstand, at bilen er 10 mm lavere enn vanlig Auris, og at bensintanken er 10 liter mindre.
Kjøremessig er det liten forskjell mellom hybridutgaven og en vanlig Auris. Det er girspaken, det korte sjaltehåndtaket på midtkonsollen, som utgjør forskjellen i praksis.
Etter en kort tilvenningsperiode fungerer denne utmerket, og det er like kjapt å veksle mellom førstegir og revers som med en vanlig girkasse.
Auris, uansett utgave, byr ikke på det store adrenalin-kicket – det er ikke den bilen du velger hvis du søker utfordrende, sportslig kjøring.
Den er en lettkjørt ”midt-på-treet-bil” når det gjelder kjøreegenskaper og styrefølelse, til tross for at vår prøvebil står på den forholdsvis sportslige dekkdimensjonen 215/45 R17. Hjuloppheng og fjæring prioriterer helt klart komforten fremfor sportslige egenskaper.
Du har kanskje lagt merke til reklamen som sier at Auris HSD har et CO2-utslipp på 89 g/km. Bli ikke forvirret når du leser i vår faktaboks at tallet er oppgitt til 93 g/km. Det laveste tallet gjelder bare Advance, som er laveste utstyrsnivå, med 15-tommers felger. Vi kjører som nevnt Executive med 17-tommere og mer utstyr som krever energi.
Bør jeg kjøpe en?
Det er kanskje lettere å spørre tilbake: Hvilke argumenter har du for å kjøpe en hybrid? Hvis det spesifikt er en Toyota Auris du gjerne vil ha, uansett versjon, er det bedre å kjøpe en ”vanlig” Auris med forbrenningsmotor – den har som nevnt 71 liter større bagasjerom, men den bruker noe mer drivstoff. Sånn sett kan du se på Auris HDS som en helt grei kompakt familiebil som er økonomisk i drift.
Miljøaspektet er selvfølgelig et viktig kjøpsargument for en slik bil.
Toyota har så stor tro på Auris HSD at de regner med å selge 500 i år, etter at den ble lansert forrige måned. Neste år skal de selge 1200 eksemplarer, og i 2012 kalkulerer de med 1500 biler, det vil si at hybridutgaven skal stå for halvparten av Auris-salget.
Når det gjelder hvem som kommer til å kjøpe denne bilen, er det nærliggende å sitere kollega Jon Winding-Sørensen som i Bil nr 8/9 i år skriver: – Vil kundene komme fra Prius-sjiktet, vil de være Auris-kunder som bare velger en annen variant, eller vil det være folk som hopper av for eksempel Golfs magreste utgaver?
Eller spurt på en annen måte: Er det kunder nok som tror at ”Hybrid er lik miljøansvar” til å kjøpe biler som ikke staver JEG ER MILJØBEVISST med store bokstaver?
FAKTA Toyota Auris 1.8 HSD Executive:
Motor:
|
4-syl. bensin 1798 ccm og el-motor
|
Effekt:
|
Samlet 136 hk. Separat yter bensinmotoren 99 hk
og el-motoren 80 hk.
|
Mål:
|
425 x 176 x 151 cm (L/B/H)
|
Akselavstand:
|
260 cm
|
Bagasjevolum:
|
279 liter
|
Egenvekt m/fører:
|
1380 kg
|
Aks. 0-100 km/t:
|
11,4 sek.
|
Toppfart:
|
180 km/t
|
Forbruk blandet kjøring:
|
0,40 l/mil
|
CO2-utslipp:
|
93 g/km
|
Pris fra:
|
kr 249.900
|
Pris som prøvekjørt:
|
kr 285.300
|
Konkurrenter: Honda Insight og Toyota Prius, ellers Golf BlueMotion, Astra ecoFlex med flere. Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|