[]
[] [firmabil.no] []

CLS: Når utseendet teller


Stein Pettersen



FØRSTEINNTRYKET: Da Mercedes lanserte CLS i 2004 var den alene i dette markedet. Når andre generasjon nå slippes er i konkurranse med Audi og Porsche. BilNorge.no har kjørt nye CLS - tar den over der den gamle slapp?

Siden lanseringen har 170.000 valgt CLS, trolig på grunn av den vellykkede blandingen av luksus og et godt utseende. Den har gitt Porsche tro på at det finnes en plass til Panamera, og Audi til å gi oss A7.

Det har alltid vært linjene som har gjort CLS til en annerledes bil. Den klarte det få trodde var praktisk mulig, lage en firedørs coupe som beholdt alle de tingene vi elsker med todørscoupeene.

Andre generasjon er blitt enda mer utpreget CLS. Panseret er lenger enn noen sinne, og helt i fronten en gedigen grill som er mer oppreist enn vi har sett på mange år fra Mercedes.
Dessuten har man plukket frem de mest vellykkede trekkene fra SLS, som den digre stjernen i fronten som gir bilen et tøft tryne.
Først med LED
Fronten domineres også av en innovasjon, CLS er nemlig den første produksjonsbilen som tilbys med LED-hovedlys. Totalt er det 71 lamper som danner hovedlys, blinklys og parklys. Kjørelysene er fortsatt i en egen LED-stripe lenger ned i fronten.
Man har lenge hatt LED-lamper som kjørelys og i baklys, men teknologien har nå kommet så langt at Mercedes nå velger å benytte det i en bil der kundene er villige til å betale kostnadene.
På sikt er det mye som tyder på at LED vil bli billigere både i produksjon og drift enn hva man har med Xenon. Forventet levetid er 10.000 timer, det er fem ganger så mye som med dagens xenon-lamper.
Dessuten gir det et meget godt lys, 5500 Kelvin er så nær dagslys som mulig, og selv i skumring da jeg kjørte bilen i Italia var det godt utbytte av lysene.
Mer presis
Mercedes CLS er fortsatt en langdistansebil med ekstremt god komfort, men i tillegg har man tatt et langt steg når det gjelder å løfte kjøregleden.
Opp og ned over flere italienske fjellpass viser CLS at den har blitt betydelig mer direktestyrt og presis når svingene blir krappere.
Testbilene var satt opp med Mercedes Airmatic, som gjør at føreren kan velge mellom Comfort og Sport. Det gjør bilen stivere og lavere når du vil kjøre mer aggressivt.
Bremsene er kraftige og lette å porsjonere, noe som bidrar positivt til mer aktiv kjøring.
Det er heller ikke tvil om at den elektriske servostyringen har utviklet seg mye, og det bidrar til at man kjenner mer av veien. Likevel kunne jeg ønsket meg litt mer tilbakemelding, særlig når bilen gjør som den skal, nemlig understyrer når den blir presset mot grensen.
Kjent interiør
Ingen vil føle seg bortkommen i CLS. Dette er kjent for den som er vant til Mercedes, samtidig som andre også forholdsvis raskt finner seg til rette.
Kvalitetsfølelsen er der den bør være, og man kombinerer den ganske rene designen med materialer i god kvalitet.
Kjøperen kan velge mellom fem interiørfarger og tre typer treverk i tillegg til pianolakk og karbonfiber.
Bakseteplassen er forbedret fra den utgående modellen, men fortsatt er det begrenset med plass i høyden, så de lengste av oss må nok fortsatt holde oss i forsetene.
250 CDI fra 750.000
Når CLS introduseres i Norge rundt årsskiftet vil det være 350 med bensin og diesel som er tilgjengelig først.
Til våren kommer også en CLS 250 CDI med en 204-hesters diesel, den vil starte på rett under 750.000 med en del utstyr. Samtidig kommer også den foreløpige toppmodellen; 500 bensin.
Firehjulstrekk blir tilgjengelig fra oktober 2011.
Fakta Mercedes-Benz CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY
Motor: Seksylindret turbodiesel 2987 ccm
Ytelser: 195 kW (265 hk) v/ 3800 o/min 620 Nm v/ 1600 – 2400 o/min
L/B/H:  494/188,1/141,6
Vekt med fører: 1815 kg
Bagasjerom: 520 liter (VDA)
0-100: 6,2 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,62 l/mil
CO2: 159 g/km
Pris fra: 998.000

 
 

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: