Ny BMW X3: Større og mer komfortabel
FØRSTEINNTRYKKET: Etter syv år er BMW X3 endelig voksen. Den er større og kraftigere, samtidig som den er lettere og mer effektiv enn forgjengeren. BMW har vært med på å definere flere nye klasser med sine X-biler. For nye X3 handler det mer om å raffinere enn å redefinere, men resultatet har blitt en bil som har funnet seg selv.I praksis betyr det at man fortsetter den samme kursen som BMW har vært på en stund. Fra å ha vært under Chris Bangles ekstreme, innovative og kontroversielle designkommando, er man i ferd med å finne en design som fortsatt skiller seg ut på veien, samtidig som den inkluderer enda flere kjøpere. BilNorge.no er nå i Atlanta og kjører nye BMW X3. Tilgjengelig for prøvekjøring har vært 35i med åttetrinns automatkasse, og langt viktigere for Norge, toliters diesel med sekstrinns manuell girkasse. Hovedårsaken til at prøvekjøringen er lagt til USA, er at BMW nå har flyttet produksjonen av X3 til fabrikken i Spartanburg, som ligger drøyt 30 lengre sør. Det betyr at både X3, X5 og X6 produseres i USA. Større
Etter at BMW la X1 til i rekken av X-modeller, har man gitt X3 muligheten til å vokse inn i en størrelse som nesten er på høyde med dagens X5. Fra utsiden ser det ikke mye ut, men det er nok til å gjøre en stor forskjell når du kommer inn i bilen. Totalt er den 83 millimeter lenger, 28 millimeter bredere og X3 har økt akselavstanden med 15 millimeter. Viktigere for kjøreopplevelsen er det trolig at sporvidden er økt med 92 millimeter. Til tross for størrelsen, er bilen 25 kilo lettere enn forgjengeren. Kvalitetsløft
Dagens utgående X3 fikk mye kritikk da den kom, for mye hardplast og lite premiumfølelse. Det ble betydelig oppgradert i forbindelse med faceliften. Nye X3 tar alt ytterligere et steg opp. Jeg tror neppe jeg brukte mer enn 20 sekunder på å skaffe meg en bortimot fullstendig oversikt over førermiljøet i nye X3. Linken mot 3-serie og X5 er tydelig, og den ultraryddige layouten som har blitt et varemerke for BMW er videreført, men man har fjernet litt av den spartanske følelsen man kan få i dagens X3. Større bil har særlig gitt utslag for plassen i baksetet, der det nå faktisk er plass både for bein, skuldre og hode for to voksne. Det er også blitt enklere å komme ut og inn, selv for meg på 1.90. Kanskje viktigst av alt for nordmenn - bagasjeplassen er nå den største i klassen. Fra 550 til 1600 liter rommer nye X3. Baksetet kan deles 40/20/40 og kan legges nesten helt flatt, noe som gjør bilen langt mer praktisk. Som alltid er listen over ekstrautstyr hos BMW særdeles rikholdig. En del av det har man ikke fått i X3 tidligere. Ett eksempel er head-up-display, radarstyrt fartsholder og det nye systemet som kalles ConnectedDrive og kan gi deg Internett-tilgang i bilen. Det er på sin plass å ta høyde for at testbilene vi hadde tilgjengelig var svært godt utstyrt, og at en del norske kjøpere sikkert vil være noe mer nøkterne når de plukker fra listen. Mer komfort
På norske vinterveier har dagens X3 stått frem som en bil med god fremkommelighet, samtidig som den beholder mye av den sportslige bakhjulsdrevne følelsen som har vært varemerket til BMW. Kjøreopplevelsen i nye X3 viser at bilen med standardoppsett har blitt mer komfortabel enn forgjengeren. Spanderer du på deg Dynamic Damper Control, får du i tillegg mulighet til å tilpasse bilens oppsett etter utfordringene veien byr på. Innstillingene Normal, Sport og Sport+ gjør at du tilpasser gassrespons, styrerespons, stabilitetssystemet og selvsagt dempere og girskift på automatkassa til dine ønsker. Det gjør at nye X3 både kan være mer sportslig, og mer komfortabel, alt avhengig av vei og dagsform hos føreren. Jeg har kjørt X3 på varierte amerikanske veier, som til tross for at de jevnt over er større, ikke er helt ulike de norske. I tillegg fikk vi prøve oss på en såkalt offroad-løype, som tilsvarer en norsk hyttevei. Erfaringene er jevnt over gode. Styrefølelsen er typisk BMW, selv med elektrisk servo er den passe tung, og selvsagt gir denne konstruksjonen muligheten til å tilpasse styringen til behovene. Diesel og automat
En oppgradert versjon av 20d-motoren gjør at den yter fire prosent mer, samtidig som den bruker 15 prosent mindre diesel. I rene tall betyr det 184 hester og 149 gram CO2 per kilometer med manuell girkasse og 147 gram med automat. Dreiemomentet har også økt til 380 newtonmeter, noe som gjør motoren enda mer fleksibel fra lave turtall. På grunn av norske avgiftsforhold vil man fortsatt levere en 163-hesters utgave, med samme tall for utslipp. Jeg har naturlig nok bare kjørt 184-hestersutgaven her borte, og det mest påfallende er først og fremst støynivået i motoren. Vibrasjonene er også mindre. Det er viktig ettersom du nå får start/stopp-system i kombinasjon med både manuell og automatkasse. Prisforskjellen mellom de to girkassene er ca 20.000 kroner, og personlig ville jeg nok heller spart inn ett annet sted og brukt de pengene. Det er denne girkassen som passer best til bilen og klassen. Litt dyrere, men bedre utstyrt
Startprisen for X3 er kr 532.500 med manuell girkasse, så må du altså legge på 20.300 kroner ekstra for automatgir. I praksis betyr det at X3 starter 10 000 kroner over den utgående modellen. Med automatgir blir differansen mindre. Legger du på comfort-pakken som koster 15.900 kroner, får du blant annet parkeringsvarsler bi-xenon-lys og oppgradert lys innvendig i kupeen. 184-hesteren starter på 559.000 kroner. Storebror xDrive35i, er eneste alternativ med bensin i første omgang, og byr på friske 306 hester. Den blir imidlertid også ganske friskt priset, takket være drøyt 540.000 i avgifter, og starter på 971.000 kroner. Salget er allerede i gang, og jeg lover at vi skal komme tilbake med en grundig test mot konkurrentene når vi får bilen til norsk vinterland.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |