[]
[] [firmabil.no] []

Volvo V60: Stasjonsvognscoupéen


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Volvo får kritikk for beskjedent bagasjevolum i V60, men ellers er det en strålende bil med nydelig design og høyt sikkerhetsnivå.

Volvos ferskeste produkt, V60, kalles ikke stasjonsvogn, men Sportswagon. Det er med andre ord designen som er prioritert; form foran funksjon. Bilen har en moderne kileform og en slank, coupélignende taklinje.

Plassbehov
Karosseriets design går på bekostning av bagasjeplassen. For eksempel er volumet 55 liter mindre enn i Mercedes C-Klasse og hele 130 liter mindre enn i Golf stasjonsvogn.

Det er et faktum at de fleste som velger stasjonsvogn, gjør det ut fra et konkret behov for rommelig plass til bagasje eller verktøy – i familie- eller jobbsammenheng.

De færreste har design som sitt viktigste kjøpskriterium når de skal velge bil. For de aller fleste er bil en nødvendighet hvor «mye bil for pengene» er det store kjøpsargumentet.

En bilinteressert person understreket nettopp dette poenget da han kom bort for å slå av en prat mens vi holdt på med å fotografere til denne artikkelen:

– Jeg har vært hos forhandleren og sett på V60, men jeg må jo ha med bikkja mi i bilen, så jeg fortsetter å kjøre Mondeo.

Om lastevolumet ikke er imponerende, er funksjonaliteten meget god. Bakseteryggen er delt 40/20/40, med de muligheter det gir for å veksle mellom seteplasser og bagasjeplass.

Lengden i bagasjerommet med fem seter i bruk er 95 cm, men med nedfelt bakseterygg øker lastelengden til 175 cm med en person av normal lengde ved rattet.

Dynamisk chassis
Kjøredynamikken er, ikke overraskende, lik den som finnes i S60. De to bilene er jo identiske bortsett fra bakparten – men Volvos ingeniører har gjort enkelte modifikasjoner for å kompensere for høyere vekt.

En forskjell er at V60 har fått andre støtdempere bak og kraftigere hjelperammer foran og bak.

Selv om vi vil hevde at V60 er den mest dynamiske bilen fra Volvo noensinne, når den ikke helt opp til BMW 3-serie når det gjelder kjøreegenskaper, blant annet er styringen lettere og mindre kontant.

Du får en mer skjerpet styring ved å velge fartsavhengig servo, som koster 2300 kroner ekstra.

Her i Europa leveres V60 med et nyutviklet Dynamic-chassis som standard (USA og Asia får Touring-chassiset som gir en mykere kjøreopplevelse). Til tross for Dynamic-betegnelsen er oppsettet lagt i mer komfortabel enn sportslig retning.

Masse utstyr
Vår prøvebil, med utstyrsnivå Summum, kan vise til en utstyrsliste som blant annet omfatter cruise control med fartsbegrenser, regnsensor, aktive dual-xenon hovedlys, 5-tommers fargeskjerm i midtkonsollen, og sportssetene i skinn har elektrisk oppvarming både i for- og baksetet.

Vel så imponerende er det rikholdige sikkerhetsutstyret. Et bilde på at Volvo tar sikkerhet alvorlig, er de fire knappene nederst på midtkonsollen.

Her kan du aktivere radarstyrt fartsholder som automatisk bremser farten når avstanden til forankjørende bil blir mindre, samt ryggesensoren, blindsonevarsling, filskiftevarsling og City Safety System.

Automatisk bremsing
Sistnevnte er standard, og registrerer ved hjelp av laserteknologi om bilen foran deg kjører sakte eller står stille – og systemet setter i verk full automatisk bremsing hvis det er fare for kollisjon.

Om det brått skulle dukke opp en fotgjenger foran bilen, skjer det samme: Full automatisk bremsing hvis systemet ikke tror du reagerer kjapt nok. Systemet, som debuterte så sent som på Volvo XC60, leveres her i andre generasjon.

Volvos velkjent BLIS, Blind Spot Information System, som ved hjelp av blinkende lys i sidespeilene varsler om biler i blindsonen, er som nevnt på plass sammen med Lane Departure Warning som gir høylytt varsling hvis bilen er i ferd med å krysse en midt- eller kantlinje uten at blinklyset er aktivert.

Driver Support-pakken til 17.900 kroner, inneholder også Driver Alert Control, et system som registrerer at sjåføren er ukonsentrert eller viser tegn til trøtthet. Da blir sjåføren varslet med både et lydsignal og et kaffekopp-symbol om at det er tid for en pause.

Hvis du ønsker deg en V60, men synes at en halv million er i meste laget, kan du satse på den drivstoffgjerrige DRIVe-utgaven med 115 hk. Her starter prisen på 316.900 kroner, men du må gi avkall på en god del av utstyret som er nevnt ovenfor.

Dessuten er den ikke klar før uke 9 neste år.

 

FAKTA Volvo V60 D3 Summum aut.

Motor:

5-syl. diesel, 1984 ccm

Effekt:

120 kW (163 hk) v/2900 o/min.
400 Nm v/1400-2850 o/min.

Mål:

463 x 186,5 x 145 cm (L/B/H)

Akselavstand:

277,6 cm

Bagasjevolum:

430 liter

Egenvekt m/fører:

1635 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,2 sek.

Toppfart:

215 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,61 l/mil

CO2-utslipp:

162 g/km

Pris:

kr 440.900

Pris som prøvekjørt:

kr 530.120

Konkurrenter: Alfa 159, BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-Klasse.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: