[]
[] [firmabil.no] []

Høy spenning i New York


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: En liten Smart Cabriolet vekker oppsikt i de store bilers hjemland.

Da de første Smart-bilene dukket opp i 1998, trodde mange den kompakte toseteren var en elbil.

Men selv om elbiler ikke sto på programmet den gangen, var alternative drivlinjer en del av planene da Smarts første designskisser ble laget. Derfor gjorde man en del smarte grep i utformingen av bilen.

Nå har Smart ForTwo Electric Drive rullet av samlebåndet siden november 2009. En opprinnelig planlagt produksjon på 1000 eksemplarer, økes til 1500 før den lanseres på det amerikanske kontinent.

I 2012 starter serieproduksjonen som gjør bilen tilgjengelig for langt flere. Da skal den markedsføres sammen med de øvrige modellene, på 40 markeder.

Blikkfang
Vi tok en prøvetur langs blant annet Bergen Street i det som ble mange norskamerikaneres nye bosted da de emigrerte, Brooklyn, New York City.

Det første vi registrerer er at mange vil forbi oss i trafikken. Ikke fordi vi kjører for sakte, men for å beskue den artige småbilen fra alle mulige vinkler.

Og når vi stopper for å ta bilder, får vi interesserte spørsmål som ”Is it finally coming now?” og ”What’s the price?” samt superlativer som ”It’s so cute, I really want one!”.

Det spørs om interessen blir like stor når realitetene kommer for en dag. Som at hele USA kun får 250 biler fordelt på noen få steder, at de utvalgte som får lov til å lease et eksemplar må bla opp $2500 cash og deretter 599 dollar i måneden gjennom den fireårsperioden de forplikter seg for.

Mye penger når bensinprisen ligger på 2,63 dollar per gallon (kr 4,50 per liter). I leieprisen er riktignok service inkludert, og strømmen er jo rimelig, spesielt om du lader på natta i USA.

Som vanlig
Elmotoren sitter bak, der bensin- og dieselmotoren ellers er plassert. Batteriene av typen Li-Ion, utviklet av Tesla og med en kapasitet på 16,5 kWh, får plass der drivstofftanken sitter på en vanlig Smart ForTwo.

Du har med andre ord like mye plass i en elektrisk drevet Smart som i en med forbrenningsmotor. Kjøreegenskaper og sikkerhet er også opprettholdt, enten du velger coupé eller cabriolet.

Fulladet byr Smart Electric på en kjørelengde på 130 kilometer, minst. Dermed burde hverdagsbehovet være dekket for de aller fleste mennesker som bor og arbeider i urbane strøk.

En full opplading, fra 0 til 100 prosent, tar åtte timer gjennom vanlig elektrisitetsnett. ”Drive by day, Charge by night,” er strategien.

For de fleste er det nok mer relevant at det tar 3 ½ time å lade fra 20 til 80 prosent, det rekker man i løpet av arbeidsdagen, selv om man kjører en tur i lunsjpausen.

Mange vil antageligvis klare seg med å lade et par ganger i uka. Og mens bilen lades, kan man benytte klimaanlegget for å sørge for behaglig temperatur før turen starter.

Smidig
Motoren har en maks effekt på 30 kW ved kickdown, tilsvarende 41 hk. Mer interessant er dreiemomentet på 120 Nm som du har til disposisjon fra første omdreining.

Dermed akselererer du kjapt ut av lyskrysset, 0 til 60 km/t går unna på 6,5 sekunder, toppfarten er begrenset til 100 km/t – mer er det sjelden behov for til bykjøring.

Selv om prisen foreløpig er i det blå, er det klart at en elektrisk drevet Smart blir vesentlig dyrere enn en med forbrenningsmotor. Dessuten vil den ha mye kortere rekkevidde. Selv om drifts- og servicekostnader er lavere, må det derfor insentiver til for at folk skal velge elbil.

Det tar mange land hensyn til ved å by på avgiftsreduksjoner, bygge effektive ladestasjoner og tilby gratis bompassering.

Norge er et av foregangslandene på dette området, med gratis bompassering, kjøring i kollektivfelt, gratis P-plass med stikkontakt. Om disse opprettholdes kan det bli populært å kjøre Smart Electric om et par år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: