Siste løp i Focus WRCHenning Solberg vil være med å skrive historie når han kjører Wales Rally GB i helgen. Løpet blir det siste i VM med dagens generasjon av WRC-biler, og dermed også det siste for Henning i en Ford Focus RS WRC. - Det vil bli litt vemodig å ta farvel med bilen. Det har vært en fantastisk bil og jeg har vært på seierspallen fire ganger i VM-løp med Ford Focus RS WRC. Jeg har mange gode minner fra førersetet i denne bilen, sier Henning Solberg som har deltatt i WRC siden 2004. I fem av disse sju årene har han kjørt Ford Focus. - Men også rallysporten trenger fornyelse og utvikling, og jeg mener de nye bilene fra neste år vil bli et skritt i riktig retning for sporten. Jeg tror det blir jevnere konkurranse og mer interessant for publikum. Ford har benyttet sin Focus RS WRC i forskjellige utgaver i hele 12 sesonger og vunnet 44 VM-løp med den. Fra neste år er det Ford Fiesta WRC som gjelder. En mindre bil med en 1,6-liters turbomotor mot dagens 2-liter. For Henning Solberg og hans kartleser Stephane Prevot fra Belgia, er en plass blant de fem beste målet for sesongens siste VM-runde. Men det britiske løpet er alltid vanskelig. Regn, tåke, søle og kanskje snø og is kan bli ingredienser i løpet som kjøres med utgangspunkt i Cardiff. - Vi har hatt en fantastisk sesong, og jeg håper å kunne sette et verdig punktum med en topplassering i Wales. Mitt beste resultat her oppnådde jeg i fjor, og det er viktig i forhold til forberedelsene for neste år med et godt resultat til helgen, sier Henning Solberg. Selv om det er siste VM-løp for året, så vil det norske publikummet få mulighet til se Henning i aksjon under Solberg Extreme Motorshow i Telenor Arena på Fornebu 27. november. Som nevnt er alltid Wales Rally GB en utfordring på grunn av skiftende vær og føreforhold. Nå ligger det ikke an til å bli snø i år, for det er meldt temperaturer rundt 10 plussgrader frem mot helgen, men det er meldt regn. Det gjør grusveiene i Wales sølete og glatte. Wales Rally GB markerer sesongavslutningen i årets Rally-VM. Løpet er en klassiker i rallysammenheng og har sin base i Cardiff. Løpets fartsetapper er i utgangspunktet raske og ligger i området Midt-Wales og sørover. Løpet er et grusrally, men i år skal førerne også kjøre en etappe med blanding av grus og asfalt. Som nevnt er det ventet regn i området, og det gjør mange av veiene til de reneste gjørmebad. Det er også nærmest garantert at det kommer til å bli tett tåke i større eller mindre grad i løpet av de tre løpsdagene. Løpet innledes med startseremoni og en publikumsetappe like ved serviceplassen i Cardiff på torsdag kveld. Denne etappen kjøres på asfalt og repeteres også lørdag kveld. Fredag kjøres de kjente etappene Hafren og Myherin i Midt-Wales. Lørdag er løpets lengste dag, og da kjøres to helt nye etapper og en 11 km lang asfaltseksjon inne på militærområdet Epynt. På søndag står kjente etapper som Resolfen og Margam Park på programmet. Totalt skal det kjøres 20 fartsetapper, og den lengste er Hafran på fredagen med sine drøye 32 km. Totalt er de 20 etappene 345 km. Henning Solberg ligger på 8. plass sammenlagt i VM etter 12 runder. Sebastien Loeb har allerede vunnet årets mesterskap, mens den finske Ford-føreren, Jari-Matti Latvala kjemper om sølvet sammen med Petter Solberg og Sebastien Ogier. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |