L.A. Auto Show
Til helgen åpner den internasjonale bilutstillingen i Los Angeles. Vår utsendte er på plass. Det er selvsagt mest fokus på amerikanske biler på utstillingen, men siden USA er et viktig marked for alle store aktører i bilindustrien, finner vi også europeiske og asiatiske produsenter representert. Freelancer Tore Bendiksen er på plass i Los Angeles og har tatt en runde i messehallene før publikum slipper inn. Her får du noen av hans inntrykk i form av en bildekarusell. Her finner du vår samleside fra messen. (Artikkelen fortsetter under bildet)
Range Rover Evoque
Nesten tøffere med fem dører enn som coupé, og utvilsomt den som skal selges i Norge. Plassen i baksetet er absolutt akseptabel, størrelsen tatt i betraktning. Man sitter bedre enn forventet fordi stoppen ikke er så hard. Interiøret er usedvanlig lekkert, men da vår medarbeider skulle prøve å slå ned baksetet, ble han stående med biter av setemekanismen i hånden. Plasten i dørterskelen var også løsnet. Forsiktig ble døren lukket i et håp om at ikke høyttaleren skulle dette ut. Sannsynligvis er dette en prototype eller 0-seriebil. Hvis ikke, kan man bare frykte for Range Rovers fremtid. Bilen heter for øvrig ikke Land Rover Range Rover, men bare Range Rover. Småting til side, dette er etter manges mening utstillingens lekreste bil. (Artikkelen fortsetter under bildet) Overrasket alle
MB CLS AMG 63 Edition 1 med matt grå lakk har verdenspremiere i LA. Den relativt nye 5,5-liters V8-twinturboen byr på 525 hk og 700 Nm dreiemoment fra 1750 - 5000 o/min. Kjøper man en performance-pakke økes effekten til 557 hk og 800 Nm dreiemoment. Typiske AMG detaljer er også et sportsligere interiør enn i standardutgavene, samt Alcantara ratt. Spoileren på bagasjeromslokket er også en signatur. 0 - 100 km/t går unna på henholdsvis 4,4 og 4,3 sekunder, mens forbruket er så lavt som 0,99 liter pr. mil. CLS i AMG-utgave er utvilsomt en av de mest attraktive firedørs coupéer på markedet akkurat nå. (Artikkelen fortsetter under bildet) Superbil på strøm
Dette, påstår produsenten, er verdens første elektriske superbil. Toppfarten er ikke begrenset, og alt er racing. Rekkevidde er 250 miles. Tydelig en prototyp, men bilen er nå til godkjennelse hos amerikanske myndigheter. Prisen er satt til 139.000 dollar. I salg fra 2011. Den sto i all beskjedenhet og ikke lyssatt i underetasjen. Ron Cerven har designet bilen. Her finner du vår samleside fra messen (Artikkelen fortsetter under bildet) Toyota + Tesla
Det var umulig å komme seg nær til prototypen RAV4, utviklet i samarbeid med Tesla. Samarbeidet er bare begynnelsen. Dette er en helelektrisk bil. Her finner du vår samleside fra messen Artikkel fra www.firmabil.no URL: |