Piggdekk på tilhengeren?
Hvis du kjører med tilhenger på personbilen din om vinteren, er det vel verdt å vurdere innkjøp av et sett piggdekk. Hver vinter skjer det en rekke ulykker som involverer privatbiler med tilhenger. Bare i løpet av noen få dager sist vinter skjedde det for eksempel to ulykker i Ringsaker kommune. I den ene ulykken ble en kvinnelig jogger truffet av en tilhenger som fikk skrens, uten at bilføreren, en politimann viste det seg senere, hadde merket noe. I den andre ulykken ble en hest truffet av en tilhenger med skrens ut av en sving. Har du vurdert å bytte?
De aller fleste kjører med sommerdekk på tilhengeren året rundt. Har du noen gang vurdert å bytte hjul høst og vår slik som på personbilen?
BilNorge.no og Bil har kjørt prøver på realt vinterføre både med og uten piggdekk på tilhengeren, og forskjellen ved bremsing fra 50 km/t utgjør drøyt to meter, eller i praksis en halv billengde (se tabell).
Både standarddekkene, slik tilhengeren er utstyrt fra Gaupen Henger AS, og piggdekkene er av dimensjonen 155/70 R13.
Bedre stabilitet
En ting er bremselengden, en helt annen ting er stabiliteten. Det er ikke noe trivelig syn å se i sidespeilet at tilhengeren din er i ferd med å komme opp på siden av bilen ved utgangen av svingen.
Det er nemlig et faktum at retningsstabiliteten bedrer seg merkbart på vinterføre når tilhengeren blir utstyrt med piggdekk i stedet for de vanlige sommerdekkene.
Det betyr altså dobbel sikkerhet, både kortere bremselengde og større marginer før tilhengeren får skrens.
Det viser seg også at våre målinger inneholder en svært overraskende informasjon, nemlig at bremselengden med piggdekk på tilhengeren ble kortere enn bilens bremselengde uten tilhenger.
Økt bremselengde på grunn av økt vekt, mer enn oppveies av piggdekkenes bremseevne.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |