Klar med nye sommerdekk
Hos dekkprodusentene har sommersesongen 2011 forlengst begynt. For eksempel har Continental presentert to nye sommerdekk denne uken. De nye sommerdekkene som Continental har lansert for europeisk presse denne uken har betegnelsen ContiSportContact 5 og ContiEcoContact 5. Til tross for navnet er det ikke generasjon 5 av dekkene som vil entre markedet til våren. Forklaringen vi får fra Continental er at på grunn av fonetiske likheter mellom ”fire” og ”død” på det viktige kinesiske markedet, har de valgt å hoppe direkte fra generasjon 3 til 5. SportContact
Det nye ContiSportContact 5 kommer i to varianter, en for personbiler og en for SUV. Mens førstnevnte produseres i 35, 40, 45 og 50-profil for 17- og 18-tommers felg, finnes SUV-serien i de mest vanlige dimensjonene for 18-, 19- og 20-tommer. Det tar tid før produksjonen av de nye dekkene er oppe på full kapasitet, så det vil bli en gradvis innføring av det nye dekket på ulike markeder. Det vil i praksis si at enkelte dimensjoner fortsatt vil bli dekket av SportContact 3 parallelt med nykommeren. Continental hevder at det nye dekket har 2 prosent kortere bremselengde og 10 prosent lavere rullemotstand enn forgjengeren. Dette forklarer kjemiingeniørene med at de har kombinert materialer med ulik molekylær oppbygging. Polymerer
Materialer med kortkjedede polymerer gir høy energiabsorbering som i praksis betyr kortere bremselengde. Disse egenskapene kombineres med langkjedede polymerer som innebærer redusert varmeoppbygging og lavere rullemotstand. Det er imidlertid ikke hele forklaringen, for i det øyeblikket vi trodde at vi hadde forstått litt av dette, legger ingeniørene til at de ulike egenskapene først kommer til sin rett ved ulike frekvenser i dekket. Ved 100 km/t på asfalt har et dekk en vibrasjonsfrekvens på 13,8 hertz, og ved denne lave svingningen aktiveres de langkjedede polymerene. Når dekket bremser kjøretøyet øker frekvensen kraftig. På en moderne bil som er utstyrt med ABS-bremser, kan frekvensen komme opp i 2770 hertz ved bremsing fra 100 km/t. Da aktiveres de kortkjedede polymerene som har evnen til å absorbere bremseenergi. At dette dekket er utviklet for raske og sportslige biler understrekes av at det tillater hastigheter inntil 300 km/t, men det har vel egentlig bare akademisk interesse for de fleste av oss. EcoContact En vesentlig egenskap ved et miljødekk, som i Continentals produktsortiment har forstavelsen Eco, er at det skal ha lavere rullemotstand enn vanlige dekk. Hensikten er å redusere forbruket og derved senke bilenes utslipp av CO2. En av de store utfordringene for dekkprodusentene er å kombinere lav rullemotstand med gode våtgrepsegenskaper. Lav rullemotstand innebærer vanligvis at dekket vil ha dårligere grep og lengre bremselengde på vått underlag. En forenklet forklaring på det, er at hard gummi gir lav rullemotstand, mens bløt gummi betyr godt våtgrep. Ny teknologi har bidratt til at det nye EcoContact-dekket fra Continental kan vise til hele 20 prosent forbedring av rullemotstanden, samtidig som dette ikke har gått ut over bremselengden. Dette innebærer at drivstofforbruket kan reduseres med 3 prosent. Kjemi for viderekomne
Her også handler det om avansert kjemi. Materialets molekylære oppbygging har som nevnt stor betydning for rullemotstanden, og de lange polymerkjedene er her kombinert med modifiserte vulkaniseringsprosesser samt videreutvikling av dekkmønsteret. Femten dimensjoner for 14-, 15- og 16-tommers felg er klare fra salgsstart til våren. Hvis du savner PremiumContact-dekket i denne omtalen, et dekk som mange norske kunder kjører med om sommeren, kan vi ile til med å fortelle at det vil komme i nyutviklet versjon, med betegnelsen ContiPremiumContact 5, i god tid før 2012-sesongen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |