Alder ingen hindring
Far og sønn, Ingar og Kjetil Engan, er klare for sitt livs opplevelse. Den skal de ha i en Ford Cortina fra 1965. Større bilsportsentusiaster enn familien Engan skal man lete lenge etter. Far i stua, Ingar (80) har en lang karriere bak seg innen så vel rally som racing på is- og travbaner. Hans entusiasme smittet over på sønnen Kjetil (50) som har kjørt det meste som går på fire hjul, gjerne med kona Monica i kartleserstolen. Som om ikke det er nok, har interessen også gått i arv til Kjetil og Monicas to døtre, Veronica og Marlene. Eldstejenta er kartleser for Anders Grøndal på internasjonalt toppnivå i rally, og samboer med den tredoble norgesmesteren, Mads Østberg. Marlene studerer for tiden i Dublin, men hun setter seg gjerne bak rattet i rallybilen så snart anledningen byr seg. Her er det med andre ord bilsport til frokost, lunsj og middag. Gammel drøm
Nå står Ingar og Kjetil foran nye utfordringer – en drøm de lenge har båret på skal realiseres. De skal kjøre Rally Monte Carlo Historique i slutten av januar. Og når man skal kjøre historisk rally, må man ha en bil som egner seg til formålet. Valget falt på en Ford Cortina 1965-modell – en klassiker i rally. - Jeg har hatt lyst til å kjøre Rally Monte Carlo i mange år, men siden jeg drev eget lastebilfirma, kunne jeg ikke ta meg fri. Da jeg omsider gikk inn i pensjonistenes rekker, syntes jeg det ble for dyrt, sier Ingar. Men lysten avtok ikke med årene, spesielt ikke etter som Kjetil stadig dro opp temaet hver gang kjente fra fatterens storhetstid stilte til start i den klassiske utgaven av rallyet som i år skal kjøres for 14. gang. 80 + 50
- Vi syntes det var en glimrende anledning å stille til start nå. Fatteren runder 80 og jeg blir 50 noen måneder etter rallyet. Dessuten er det 100 år siden første Rally Monte Carlo ble kjørt, sier Kjetil. Og hva så med valg av bil? - Jeg har hatt mange Cortinaer opp gjennom årene, og siden jeg har fire garasjer og godt med plass, har jeg liggende en masse Cortina-deler som jeg ikke har hatt hjerte til å kaste. For fem år siden kom jeg over en flott 1965-modell med 1500-motor som var til salgs, og da slo jeg til, sier Ingar som tok kontakt med den tidligere eieren for å diskutere pris på klenodiet. - Jeg foreslo å betale 15.000 kroner, men eieren sto fast på sitt prisforlangende. Han ville ha 17.800 kroner – det samme som bilen kostet ny i 1965. Som dokumentasjon la han frem den originale kvitteringen på bilen med 160.000 på kilometertelleren og det originale registreringsnummeret 23-24-37. Jeg hadde to Cortinaer fra før, men tenkte det var kjekt å ha en til. Og plass har jeg jo nok av, smiler Ingar. Tidkrevende hobby
Det den spreke pensjonisten også har nok av er tid. Bilen ble strippet og slipt ned, fjærer og dempere byttet, diffsperre, bur og rallyseter montert. Motoren er lett trimmet slik at den tilsvarer en Cortina GT med ca 90 hester. - Ombyggingen kostet nok en del mer enn selve bilen, men siden jeg har plenty av deler liggende, ble prislappen overkommelig. Til sammen regner vi med å bruke cirka 50.000 kroner på løpet – vel anvendte penger for å innfri en gammel drøm, mener Ingar. Arbeidsfordeling
Med to rutinerte rallyførere var det vel vanskelig å bli enige om hvem som skulle kjøre og hvem som skulle være kartleser? - Det sa seg selv, repliserer Kjetil. –Fatteren blir lett bilsyk, så han får ta seg av kjøringen mens jeg håndterer notene. I tillegg kommer jeg til å kjøre mye av transportetappene. Og transport blir det mye av. Planen var å starte rallyet i Oslo, men i anledning 100-årsjubileet, har arrangørklubben valgt andre startsteder enn normalt dette året. Valget står mellom Glasgow, Marrakech og Warszawa i tillegg til Reims og Barcelona. Deltagerne må angi to alternative ønsker, og førstevalget for Ingar og Kjetil er Reims, andrevalget Warszawa. Uansett blir det en lang transportetappe på minst 2500 km før alvoret starter med fartsetapper i Monaco-området søndag 30. januar. Du kan følge de to rallyentusiastene på våre egne nettsider ved å klikke deg inn på DENNE LINKEN. Actionbildene er tatt av Bjørn Lahus under John Unneruds minneløp. DU FINNER MANGE BILDER I HANS RIKHOLDIGE ARKIV Artikkel fra www.firmabil.no URL: |