- Jeg har nok en skrue løs
For to år siden sto Petter Solberg uten arbeidsgiver etter at Subaru uventet trakk seg fra Rally-VM i tolvte time. I år sikret han seg VM-bronse som første privatfører på mange år – en fantastisk bragd som det ligger mye blod, svette og tårer bak. I november 2003, samme måned som han fylte 29 år, oppnådde Petter Solberg alle rallyføreres drøm da han sikret seg VM-tittelen etter en forrykende innspurt i Wales Rally GB. Fem år senere opplevde han sitt verste mareritt da han sto uten arbeidsgiver like før sesongstart. - Presidenten for Subaru kom ens ærend fra Japan til Monaco for å fortelle meg at de trakk seg fra WRC, han ville ikke gi meg den meldingen over telefonen, sier Petter som fortsatt har en meget høy stjerne blant japanske rallyfans og hos Subaru. Under årets Rally Japan spiste han middag med Subaru-ledelsen, og der mottok Petter stor applaus og dype bukk fra de blåkledde for den solide innsatsen han har gjort for Subaru internasjonalt gjennom en årrekke. Hastverk
- Så sent på året var det ingen ledige seter i WRC, og for meg var det helt uaktuelt å ta et hvileår. Jeg tok kontakt med Ken Rees som jeg kjente som en dyktig koordinator fra Subaru-teamet, og sammen med ham og kona mi, Pernilla, satte vi i gang med å håndplukke ingeniører og teknikere. Kun de beste var gode nok, sier Petter som selv sto for alle forhandlinger og innkjøp. På rekordtid skaffet han seg nye sponsorer og etablerte sitt eget team – Petter Solberg World Rally Team. En tilårskommen Citroën Xsara ble ansett som det beste alternativet, - Den var faktisk mye bedre enn en moderne, hi-tech Subaru, smiler Petter. Og mot alle odds stilte han til start i Rally Norway i februar 2009, og kjørte senere inn til to pallplasser i den første sesongen i eget team. En innsats det står respekt av. David mot Goliat
- På papiret skal vi være sjanseløse. De store fabrikkteamene har budsjetter på 400 millioner kroner og 250 mennesker som kun jobber med WRC-bilene. Vi må klare oss med under ti prosent av det budsjettet, vi er fem fast ansatte pluss fire teknikere som jobber med bilen i Frankrike mellom løpene. - På rallyhelgene er vi 15 personer på jobb med søkke og snøre, men da klarer vi å beverte opp til hundre gjester. Alle som jobber for oss har guts og passion, og elsker jobben de gjør, fortsetter en entusiastisk Petter. Han mener selv han må ha en skrue løs for å holde på slik han gjør. Som å komme hjem
I år har samarbeidet med Citroën Norge blitt vesentlig tettere, og både Petter og den norske Citroën-ledelsen håper dette kan kultiveres og videreutvikles inn i neste sesong. - Det var en helt spesiell følelse da jeg kom inn i Subaru-teamet i 2000, og den samme følelsen har jeg nå overfor Citroën-organisasjonen med entusiastiske mennesker som har gitt meg en solid vitamininnsprøytning, skryter Petter. Han håper å kjøre Citroën også i 2011. Og reklamesjef Øystein Johansen vil gjerne ha med den blide og entusiastiske føreren på laget videre. Etter årets sesong blir dagens WRC-biler pensjonert og erstattet med nye modeller som blir noe enklere og rimeligere. Hovedforskjellen er at disse får en 1,6-liters turbomotor mot dagens 2,0-litere, og en mindre avansert differensial. Alle førere skal få tilgang til de samme komponentene som fabrikkteamene bruker, slik at flere skal kunne være med og slåss i toppen. Lys fremtid
Citroën og Ford er de eneste fabrikkteamene som kjører hele 2011-sesongen, og begge kommer med mindre biler enn i år. C4 blir erstattet med DS3 mens Fiesta overtar for Focus. Også Mini vil kjøre deler av sesongen med en Countryman WRC. Mange andre bilfabrikker har vist interesse for fremtidig deltagelse i WRC, blant annet giganter som Toyota og Volkswagen. Fremtiden ser med andre ord lys ut for rallysporten etter noen litt labre år hvor det i realiteten kun har vært et par førere som har slåss om VM-tittelen. - Selv om bilene blir litt rimeligere neste år, vil kostnadene for deltagelse i VM være på omtrent tilsvarende nivå. Min motivasjon er å oppnå best mulig resultater, penger er underordnet. - Jeg vil selvsagt ha best mulig utstyr, for jeg vet at jeg er rask nok til å vinne VM igjen så lenge jeg sitter i en konkurransedyktig bil, sier Petter. Målet for årets sesong var å ta en pallplass i VM og vinne et løp. Det første delmålet ble innfridd etter en forrykende innspurt i Wales hvor han fulgte Sebastien Loeb som en skygge nesten til målstreken, og til stor begeistring for publikum hadde den bredeste sladden av samtlige inn på den avsluttende publikumsetappen. Noen seier ble det ikke, men han har vært på pallen åtte ganger, og det er kun den franske verdensmesteren som har vunnet flere fartsetapper enn nordmannen i år. Med nye biler neste år, stiller alle med like forutsetninger. Og en ting er i alle fall sikkert – Petter Solberg mangler ikke motivasjon. SE BILDENE: Solberg Extreme Motor Show Artikkel fra www.firmabil.no URL: |