[]
[] [firmabil.no] []

Sportslig alternativ


Stein Pettersen



BRUKTBIL: Kjøreegenskapene og kvaliteten trekker opp for den første generasjonen av Mitsubishi Outlander.

Først publisert i Bil nr 10-2010.

Det var Toyota RAV4 og Honda CR-V som dominerte markedet da Mitsubishi lanserte sin Outlander.

Frem til dagens Outlander kom i 2007 var den et alternativ i SUV-klassen som bød på stor grad av personbilkomfort.

Modellen kom egentlig noen år tidligere i Japan, der het den Airtrek, men den fikk nytt navn da den kom i Europa.

Bare bensin

Mens det i dag stort sett er diesel som gjelder i denne klassen, var det bensin som var det eneste alternativet i den første Outlander.

Til å begynne med kom bilen med en tolitersmotor på 136 hester og manuell girkasse. Helt greit, men den fikk litt kritikk for å være for svak, og i løpet av det første året dukket det også opp en 2,4-liter med 160 hestekrefter. Denne kunne du også få med automatgir.

På toppen finnes en toliters turbomotor på 202 hestekrefter, dette er samme motoren som finnes i Lancer Evo8 – og kan nok gjøre Outlander til en overraskelse ut av lyskryssene.

Firehjulstrekksystemet er en midtdifferensial kombinert med en silikonclutch. Også denne er den samme som man finner på «rallybilen» Evo.

Det betyr at firehjulstrekket er permanent innkoblet, med en kraftfordeling som i utgangspunktet er 50/50. Den vil imidlertid variere når det er ulik friksjon mellom for- og bakhjul.

Vær oppmerksom på at det finnes utgaver av denne bilen som bare har forhjulstrekk. De bør du nok generelt styre unna, med mindre det er helt bevisst, og du får bilen svært billig.

Ingen terrengbil

En slik type firehjulstrekk, særlig kombinert med snaut 20 centimeter bakkeklaring, gjør at den først og fremst fungerer som en stasjonsvogn med god fremkommelighet. Sånn sett konkurrerer den vel så mye mot Subaru Forester som har mange av de samme egenskapene.

Ute på veien er Outlander et positivt bekjentskap. Styringen er lett, men presis, og generelt sett er den stødig samtidig som den er med på raske bevegelser. Presses den for mye, merker du imidlertid at den er gjort ganske myk for å øke komforten.

En av ulempene ved at firehjulstrekksystemet kommer fra en rallybil, er at om du slipper gassen brått inn i svingen, kan bakenden komme. Morsomt når du vet om det, litt overraskende ellers.

Outlander har lov til å trekke 1575 kilo, det har gjort den populær for den som har behov for å ha med henger av ulike slag. På minussiden er at Outlander mangler muligheten for elektronisk stabilitetskontroll.

Ikke så stor

Til tross for at den er en SUV, eller kanskje fordi, er det ikke all verdens god plass innvendig. Særlig bagasjerommet er lite sammenlignet med en stasjonsvogn. Innlastningsluken er også trang, noe som også gjør det litt mer upraktisk i daglig bruk.

Sittekomforten er god foran – her sitter du bra selv om du er ganske lang. Baksetene er trangere enn konkurrentene, men vinkelen på bakseteryggen kan justeres – det trekker opp.

Se også etter biler som ikke har laveste utstyrssnivå, du betaler lite eller ingenting mer for en bil med mer utstyr. Selve førermiljøet er greit. Outlander har hvite instrumenter med et ganske behagelig og for den tiden, moderne rødt lys.

Det som nok trekker litt ned er den generelle følelsen av hardplast og at interiøret rett og slett ikke er særlig påkostet. En annen ting er at støynivået er relativt høyt, så det kan være greit å prøvekjøre bilen på litt ulik asfalt.

Bra kvalitet

Erfaringene med første generasjon av Outlander som bruktbil er gode. Elektronikkproblemer eksisterer nesten ikke, og statistikk fra blant annet Svensk Bilprovning, viser at feilene er langt under gjennomsnittsbilen på de fleste områder.

Noen ting er det likevel å være oppmerksom på. Sjekk bremseskivene både foran og bak. Som mange biler er de utsatt for rust, og heller ikke helt sjelden tilløp til kast. Sjekk også foringer i bakstillingen, der er det mulig å høre at det «glipper» – noe som fort koster noen tusenlapper.

Rust ser ikke ut til å være noe overhengende problem. Men når vi snakker om biler som har passert fem år er det alltid lurt å sjekke skjermkanter og kanskje også bensintanken, som er laget i stål.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: