Undervurdert familiebuss
BRUKTBIL: Med seks eller sju seter, gode kjøreegenskaper, rikelig plass og bra kvalitet er det rart at ikke flere vurderer Grandis som bruktbil.Først publisert i Bil nr 12-2010. Mitsubishi har faktisk en lang historie når det gjelder denne type familiebiler. Fortsatt ruller det en god del Space Wagon rundt på veiene med godt fornøyde førere. Kanskje er det navnet som hinter om pizza som har gjort at Grandis har havnet litt utenfor i Norge? Det var i 2004 at den svært firkantede Space Wagon ble erstattet av den langt rundere og mer moderne Grandis. Faktisk er det sånn at de første bilene fortsatt ser ganske moderne ut, noe som alltid er en fordel. Svært mange av Grandisene som er solgt i Norge er varebiler, noen av dem er etter hvert bygget tilbake til personbiler, men det kan jo være nyttig å vite når du kjøper bilen. Først med bensin Til å begynne med var det bare 2,4-literen med 164 hester som var tilgjengelig. Den kunne du få enten med automat eller manuell femtrinns girkasse. Høsten 2005 ble den også introdusert med dieselmotor på 136 hester fra Volkswagen. Denne ble bare levert sammen med en sekstrinns girkasse. Kjøreegenskapene er bra for en så stor bil som denne. Den er stabil i høye hastigheter samtidig som den ikke har problemer med å håndtere norske svingete landeveier. Styrefølelsen kunne vært bedre, og står noe tilbake for en konkurrent som Ford S-Max. God plass Lengden til Grandis er en av de store styrkene. Det gjør at den innvendige plassen blir bra, også når den siste seteraden benyttes. Slår du den ned, får du et enormt bagasjerom som bør tilfredsstille selv den mest materialistiske barnefamilie. For biler som har tre seter i den midterste raden, blir setet i midten i trangeste laget. For en familie på fire bør man kanskje se etter seksseteren som gir god sittekomfort i alle seterader. Den litt strømlinjeformede designen gjør at bilen blir litt uoversiktlig foran. Dessuten gjør store A- og C-stolper at sikten både rett foran bilen og bakover blir dårligere. Utstyrsnivået varierer på bilene. En del av dem har vært svært godt utstyrt med DVD-spiller hengende i taket, navigasjon og ryggevarsler. Til tross for at bilen utvendig ser moderne ut, er det lettere å se innvendig at bilen er noen år gammel. Japanerne har hengt igjen lenger i hardplast og noe psykedeliske stoffmønstre, men det er holdbart. Førermiljøet er oversiktlig og intuitivt å betjene. Godt bygget Kollisjonssikkerheten er dårlig dokumentert. Bilen er verken testet i EuroNCAP eller dokumentert hos den andre kilden vi ofte bruker, svenske Folksam. Det ser heller ikke ut som om den er testet av japanerne selv. På papiret ser det imidlertid greit ut. Bilen er godt utstyrt for sin tid, med sidekollisjonsgardiner og aktive hodestøtter i tillegg til side- og doble kollisjonsputer foran. Kvalitetsmessig scorer også Grandis bra. På statistikkene til den Svenske Bilprovningen kommer den ut klart bedre enn gjennomsnittet. De fleste bilene som går i Norge har fått ekstra rustbeskyttelse, men det er likevel smart å sjekke den nøye, fordi det kan variere. Ettersom det ikke finnes noen form for lister langs sidene på bilen, bør du også sjekke godt etter småbulker som fort kommer når noen slipper en dør i siden på parkeringsplassen. Priser fra under 200.000 Til tross for at dette burde være en attraktiv bruktbil for mange, finner du et godt utvalg av brukte biler fra helt nede rundt 180.000 kroner for en 2004-modell. Du finner mange biler å velge mellom derfra og opp mot 230.000. Beveger du deg i prisleiet opp mot 260.000 kroner, kan du finne fire år gamle biler med 100.000 på telleren. Grandis er definitivt verdt en kikk om du trenger en ekte familiefrakter. Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|