Solid og kjøreglad kompakt-SUV
BRUKTBIL: God kvalitet og mye kjøreglede gjør Subaru Forester til et spennende bruktbilkjøp. Først publisert i Bil nr 1-2011. I 2008 kom det en helt ny Forester på markedet. Vi konsentrerer oss om de to første i denne artikkelen. Bensin Det er utelukkende bensin det handler om når det gjelder disse to første generasjonene av Forester. Litt avhengig av årsmodell finnes det litt ulike utgaver av toliteren. Den finnes både med 122 og 125 hestekrefter. XT-modellen som hadde turbo på den samme motoren yter enten 170 eller 177 hestekrefter. Mot slutten av levetiden kom det også en 158 hesters versjon av toliteren og en verstingvariant på 2,5 liter og 230 hestekrefter. Da snakker vi faktisk om rallybil i forkledning. Toliters turbomotoren er morsom og gir Forester absolutt full valuta for firehjulsdriften, et lite minus må være at den også er tørst. Boxer-bensinmotorene til Subaru har aldri vært av de mest økonomiske, og du har vært nødt til å komme deg opp på turboversjonen for å få mye trykk. Hyttebil Det er ingen tvil om at firehjulstrekksystemet er et av Subaru sine klare fortrinn. Vær bare oppmerksom på at det er bilene med manuell girkasse som har det beste systemet. Her får du også tilgang til lavserie som gir økt fremkommelighet. Noen terrengbil er ikke Forester med en markfrigang på 20 centimeter, men det holder til det meste av det en norsk hytteeier har behov for. Stabilitetsprogram kom ikke før i 2006, og da bare på biler med turbo og automat. Forestillingen om at du har mindre bruk for ESP når du har firehjulstrekk, håper vi er avsannet en gang for alle. Det kan være greit å minne om Øystein Sunde og hans lov om firehjulstrekk; det er noe som gjør at du kan kjøre deg fast på helt utilgjengelige steder. Enkelt og solid Inne hos føreren er det ryddig og ganske enkelt. Du bør ikke være altfor allergisk mot hardplast, for det finnes det en hel del av her. Sittekomforten er grei, vær oppmerksom på at ettersom Forester er mer en crossover enn en tradisjonell SUV, sitter du ikke like høyt og oppreist som i en RAV4 eller X-Trail fra samme tidsrom. Bak er det begrenset med plass. Beinplassen er ganske dårlig, sammenlignet med konkurrentene. Bagasjerommet er ikke så stort i antall liter, men takket være utformingen er det ganske lett å utnytte helt, og lett og laste inn og ut av. Bra trekkvogn Forester har lenge vært populær for den som har hang til å kjøre med tilhenger, enten det er campingvogn, hest eller store mengder med ved. Med manuelt gir kan du trekke 1500 kilo, med turboutgaven hele to tonn. Subaru har godt rykte når det gjelder kvaliteten. Svenske Bil-provningen og tyske ADAC finner ikke mange feil, men vær oppmerksom på at enkelte deler kan være relativt dyre. Subaru har også korte serviceintervaller på sine biler. Særlig de tidligste modellene av Forester som har en intervall på 12.500 kilometer. Den vanligste feilen er rust på bremsene bak, slitte dempere bak og muligheter for rust. Dette bør sjekkes. Registerreim må byttes på 100.000 kilometer, pass på at spennhjulene også byttes. En liten detalj som kan være grei å følge med på, er at bilen har gått på hjul av samme dimensjon. Om ikke kan firehjulstrekksystemet bli ødelagt. Det skal imidlertid sies at systemet har vist seg svært solid, og det er meldt om få problemer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |