[]
[] [firmabil.no] []

Maxi-utvalg av Mini


Jon Winding-Sørensen



Når er Mini ikke mini lenger? Nå er vi i gang med å hilse enda en utgave velkommen. Modell-utvalget er i hvert fall ikke særlig Mini.

Paceman heter den nyeste. Den skal debutere i Detroit om noen uker, og selv om jeg ikke har sett den eller tatt på den, er førsteinntrykket en Countryman minus noen dører.

Du behøver heller ikke være i tvil om hvilken familie den kommer fra. Sports Activity Coupé er nemlig dette. Var det ikke det BMW kalte sin X6 da den kom også?

X6 var vel også verdens første et eller annet. Paceman er i hvert fall verdens første av sitt slag (av hva slags slag?) i det lille premium-segmentet. Kanskje de mener at dette er verdens første bil som likner på en tredørs Range Rover Evoque, men som er mindre?

SE: Range Rover Evoque

Jubileum
Det er imidlertid på sin plass at de viser en slik bil i Detroit nå. For da kan de feire at det er ti år siden de relanserte Mini-merket på det amerikanske markedet. Den debuten skjedde også i Detroit, og bilen har vært en brakende suksess etterpå.

Foreløpig ser det ut som om bilen skal være klar til modellår 2012, og det er ikke noe som tyder på at denne blir spesielt billig.

Den som står i Detroit er utstyrt med John Cooper Works-motoren på 212 hester, koblet til ALL4-firehjulsdriftsystemet. Scirocco er vel et opplagt mål, både når det gjelder kundegruppe og spesifikasjoner.

I slekt med Countryman
Den bruker mange deler felles med Countryman. Til og med frontruta er den samme, selv om den en 20 mm lavere.

LES: Våre førsteinntrykk av Mini Countryman

Lengden er på 411 cm, ubetydelig lenger enn broren. Og selv om den er litt lavere, er øyehøyden identisk med den i Countryman – føreren får altså ikke noen følelse av mer sportslig.

Men som bildene viser er det mer enn de to dørene som gjør Paceman vesensforskjellig fra utgangspunktet.

Bakover, fra dørene ser du en helt annen vinduslinje og en linje som flyter over i bakskjermene.

Den har også fått markerte skuldre, slik at siderutene bak er trykket litt innover. Det skal imidlertid ikke gå ut over bakseteplassen, blir vi lovet. Innvendig plass bak skal ikke ha krympet noe fordi om man har gjort en coupé-oppskrift her.

Fransk-inspirert
En Citroën DS-finte ser vi også her. C-stolpen har fått samme farge som glasset for å gi deg en skikkelig følelse av en wrap around glassveranda.

Men det er når du kommer helt bak at du virkelig ser at dette er et nytt Mini-språk.

Baklysene på Mini skal være vertikale og være plassert rett på den karosseriplaten. Det er det slutt på nå. Større lamper har du aldri sett bak på en Mini, og her går de helt inn i bakluken. 

Med en tilsynelatende smal coupé, brede skuldre og skikkelige hjul som står langt ut, ser den virkelig ut som den mener alvor når du ser den rett bakfra.

Det er synd at designsjefen, Gert Hildebrand nå er på vei ut. Han har gjort mange fine ting med Mini siden han kom dit fra Mitsubishi for temmelig nøyaktig 10 år siden. Jeg tviler på at han kommer til å være i Detroit for å feire sitt tiårs-jubileum.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: