[]
[] [firmabil.no] []

Bestselger i ny drakt


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Syv år etter lanseringen er Touran her i ny utgave, men ikke vesensforskjellig fra forgjengeren som har vært en bestselger både som personbil og varebil.

Volkswagen Touran, Norges mest kjøpte flerbruksbil gjennom de seneste årene, kom i ny drakt på slutten av fjoråret. Siden lanseringen i 2003 har det blitt registrert hele 28.300 av den her i landet, hvorav noe over halvparten på hvite skilter og omtrent 13.000 på grønne skilter.

Blant grunnene til at kundene har fått så stor sans for denne bilen, er at den må sies å være skreddersydd for barnefamilier. Den er rommelig, ikke minst med tanke på bagasjeplass, den er forholdsvis komfortabel og har Volkswagens brede forhandlernett i ryggen.

To seter ekstra
Dessuten kan den leveres som 7-seter. For 14.000 kroner ekstra, får du to seter som med enkle håndgrep felles ned i bagasjeromgulvet når de ikke er i bruk.

Den andre seteraden er fleksibel ved at den kan skyves 12-13 cm i lengderetningen, og de tre setene kan legges ned eller tas ut individuelt.

Nykommeren innebærer en kraftig ansiktsløftning, bokstavelig talt, for det er på fronten – med ny grill og nye lykter i samme formspråk som vi kjenner fra Golf, Polo og senest Passat – det er lettest å se at vi har å gjøre med den nye Touran.

Under skallet har ikke Volkswagen funnet grunn til å gjøre dramatiske forandringer på et vellykket produkt. Et bilde på dette, er at fabrikkens folk bruker uttrykket ”95 prosent av det du tar på, er nytt”.

Golf-basert
Kjøremessig er det ikke mye som skiller Touran fra Golf, det vil si at den oppleves som stabil og trygg. Chassiset er nemlig basert på Golf, men akselavstanden er strukket ca 10 cm for å oppnå bedre plass i baksete og bagasjerom.

Førermiljøet er oversiktlig og funksjonelt, men sikten på skrå fremover kan oppleves som noe begrenset på grunn av forholdsvis brede A-stolper – det lille trekantvinduet er mer et visuelt element enn en praktisk hjelp.

Dette er bare et problem på svingete, trange veier der du normalt holder blikket nærmere bilen enn hva som er vanlig på oversiktlige landeveier.

Relativt velutstyrt
Vi har kjørt bilen med Highline utstyrsnivå og 2,0-liters TDI-motor med 140 hester, et riktig valg hvis du ofte fyller opp bilen med passasjerer eller bagasje.

Hvis du bare sporadisk utnytter bilens lastekapasitet, sparer du 34.000 kroner ved å velge den mer beskjedne TDI-motoren med 105 hk.

Touran leveres med to alternativer for utstyrsnivå, Comfortline og Highline, hvor prisforskjellen er 45.000 kroner.

Forskjellen innebærer både nyttige og praktiske detaljer som etter vår mening løfter komforten betydelig, slik som sportsseter foran, to-soners automatisk klimaanlegg, adaptive bi-xenon frontlykter, navigasjonssystem og parkeringssensorer bak.

 

FAKTA Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline

Motor:

4-syl. diesel, 1968 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/4200 o/min.
320 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål:

440 x 179 x 167 cm (L/B/H)

Akselavstand:

267,8 cm

Bagasjevolum:

695 liter

Egenvekt m/fører:

1625 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,9 sek.

Toppfart:

201 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,53 l/mil

CO2-utslipp:

140 g/km

Pris fra:

kr 326.050

Pris som prøvekjørt:

kr 404. 530

 

Konkurrenter: Citroën C4 Picasso, Mazda5, Nissan Qashqai+2, Opel Zafira, Peugeot 5008, Renault Scenic, Toyota Verso.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: