[]
[] [firmabil.no] []

Viktig kompakt-stasjonsvogn


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Stasjonsvogner i kompaktklassen er meget populære her hjemme. Ikke rart at Astra Sports Tourer blir Opel Norges viktigste våpen i kampen om markedsandelene i år.

Etter at Opels nykommer i kompaktklassen, Astra Sports Tourer, altså stasjonsvognen, har vært på plass hos landets 65 forhandlere siden midt i desember, er det offisiell lansering i disse dager.

Bilen, som er utviklet i Rüsselsheim og blir produsert i engelske Ellesmere Port, vil bli den mest solgte Opel-modellen her hjemme i år.

Opel-importøren har planer om å selge 2000 Astra i år. Av dette vil den nye stasjonsvognen stå for minst 70 prosent av salget.

Solid bagasjevolum
En moderne coupé-preget taklinje har ikke gått ut over volumet i bagasjerommet. Med 500 liter når alle seter er i bruk, er volumet det samme som i forgjengeren.

En ting er volumet, en annen er formen. Bagasjerommet i Astra har rette sidevegger som gjør det lett å utnytte rommet på en effektiv måte. Volumet er for øvrig bare 40 liter mindre enn hos storesøster Insignia.

Når bakseteryggene legges ned vokser volumet til meget respektable 1550 liter målt til taket. FlexFold-systemet, som innebærer at du kan felle ned bakseteryggen ved et trykk på en knapp innenfor den åpne bakluka, er standard på bilene som tas inn til Norge.

Bagasjerommet kan gjøres mer fleksibelt ved hjelp av FlexOrganizer-systemet som koster 2500 kroner ekstra. Nett og skillevegger gjør det mulig å tilpasse bagasjerommet til eget behov.

Dessuten kan bilen leveres med bagasjedekselet som kalles Easy Access Cove. Står du der med hendene fulle, er det bare å gi dekselet en liten dytt med albuen, så glir det opp og ut av veien.

Vår prøvebil er utstyrt med standardseter som gir grei sittekomfort, men det er ingen tvil om at du vil oppleve en langt bedre hverdag i førersetet ved å velge ergonomiske sportsseter.

Det betyr et tillegg på 7000 kroner for begge forsetene, eventuelt 3900 kroner for bare førersetet. De har sittepute som kan forlenges, 6-veis justering av sittepute og rygg samt elektrisk justerbar korsryggstøtte.

Fornuftig motorvalg
Vi kjører her en av de motorene som vil bli mest populær her hjemme, nemlig 1,7- liters dieselmotor med 110 hester. Den er ikke av de kjappeste, men har et meget akseptabelt dreiemoment og et moderat forbruk som innebærer beskjedne 119 gram i CO2-utslipp.

Hvis forbruket er et viktig tema for deg, kan du redusere nybilprisen med 23.000 kroner ved å velge 1,3-liters motor med 95 hester, som kommer i ecoFlex-utgave med start/stopp-system. Den kan vise til et forbruk på beskjedne 0,41 liter/mil og et CO2-utslipp på 109 g/km.

Balanserte kjøreegenskaper
De dynamiske egenskapene har blitt skjerpet sammenlignet med forgjengeren, noe som ikke minst skyldes en ny bakaksel samt at sporvidden er økt med drøyt 5 cm foran og 6 cm bak.

Det samme adaptive chassiset som på kombikupeen, det vil si det elektronisk styrte FlexRide-systemet, gir store valgmuligheter når det gjelder kjøreegenskapene.

Standard, Sport og Tour heter de tre alternativene, men det er når du trykker inn Sport-knappen at de mest merkbare endringene skjer i form av skjerpet gassrespons og mer kontant styring.

Hvis du er av dem som gjerne nyter en kjøretur, vil vi absolutt anbefale å krysse av for FlexRide, selv om det betyr en merpris på 8500 kroner. Ulempen er at det ikke kan kombineres med verken de minste motorene eller 16-tommers hjul.

Ekstra sikkerhet
Sikkerhetsutstyr som så langt bare har vært tilgjengelig på større og dyrere biler, er nå tilgjengelig på Astra.

Vår prøvebil er for eksempel utstyrt med tredje generasjon av det adaptive frontlyssystemet AFL som automatisk tilpasser seg til vei- og kjøreforholdene.

Det inngår i Premium-pakke til 12.900 kroner som også inkluderer bi-xenon hovedlys, parkeringssensorer foran og bak og el-innfelling av utvendige speil. Vel verdt pengene, etter vår mening.

Det kamerabaserte systemet Opel Eye kan også leveres på Astra, i siktpakke til 3500 kroner. Systemet leser trafikkskilt langs veien slik at føreren får informasjon på instrumentpanelt om gjeldende fartsgrense. Dessuten advarer systemet hvis bilen passerer en midt- eller kantlinje uten at blinklys er benyttet.

FAKTA Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi Cosmo

Motor:

4-syl. diesel, 1686 ccm

Effekt:

81 kW (110 hk) v/4000 o/min.
260 Nm v/1700 o/min.

Mål:

470 x 182 x 153 cm (L/B/H)

Akselavstand:

268,5 cm

Bagasjevolum:

500 liter

Egenvekt m/fører:

1503 kg

Aks. 0-100 km/t:

13,0 sek.

Toppfart:

180 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,45 l/mil

CO2-utslipp:

119 g/km

Pris fra:

kr 257.900

Pris som prøvekjørt:

kr 308.600

Konkurrenter: Volkswagen Golf, Ford Focus, Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: