Det lille ekstra
NETTKJØRT: Alfa Romeo har puttet 50 hester til i Giulietta. Det løfter den fra kompakt familiebil til en dose autoterapi. Med 120 hester tok Giulietta skalpen på Audi A3 i årets første utgave av Bil. Nå har vi festet grepet rundt rattet på 170-hestersutgaven. Fortsatt er det mye av det samme som vi opplevde under testen, men de 50 hestene ekstra gir definitivt valuta, om du har de ekstra pengene å putte i prosjektet. For deg som måtte ha glemt det; Giulietta er erstatningen for den over 10 år gamle 147. Italienerne mener at de denne gangen har skrudd sammen noe som ikke bare skal kunne utfordre Golf og Focus, men også de som kjører Audi A3 og BMW 1-serie. Bilen er basert på Fiats nye plattform som kalles Compact, den kommer til å danne grunnlag for nye modeller fra både Fiat, Alfa, Lancia og Chrysler. Hjulopphenget med MacPherson foran og multilink bak, er i stor grad bygget i lettvektsmaterialer som skal bidra til bedre kjøreegenskaper. Lekkert
Førermiljøet i Giulietta er tiltalende. Setene ser lekre ut, med Alfa-logoen brodert inn i seteryggen. Alle materialer har helt klart fått en seriøs oppgradering. Knappene til å betjene tosone-klimaanlegget er store, lettleste og ser bra ut. Volumknappen til radioen derimot, er vrien å få tak i. Litt overraskende at man ikke har valgt samme design med riller som på knappene til klimaanlegget. Stereo og kjørecomputer kan også styres fra knappene på rattet, de er enkle å betjene. Fraværet av hardplast er påfallende, og jevnt over føles ting godt skrudd sammen. Det er viktig og betryggende om man vurderer å putte pengene sine i en slik bil. Fortsatt litt minus ved seter
Setene er dessverre ikke like gode å sitte i som de er lekre å se på. Det er litt for dårlig støtte til lårene, noe som enkelt kunne vært fikset om man kunne vippet setet opp i forkant, og ikke bare i bakkant. En annen liten skjønnhetsfeil er rattjusteringen. Jekker du setet i nederste sitteposisjon, får du ikke med deg rattet langt nok ned. Kjøreglede
Vi satte stor pris på kjøregenskapene i Giulietta da vi kjørte bilen med 120 hester i test. Det er ikke overraskende at ytterligere 50 hester bare gjør bilen enda bedre. Ofte finner du biler med knapper som skal endre oppsettet på bilen, like ofte uten at det skjer særlig mye. DNA-systemet som gjør at du kan velge mellom Dynamic, Normal og All weather, fungerer imidlertid svært godt. Når du dytter bryteren frem i Dynamic, merker du det øyeblikkelig på gassresponsen, mens den elektroniske differensialen, som på Alfaspråket kalles Q2, endrer modus. Q2-begrepet ble introdusert som et tillegg til Alfa Romeos firehjulstrekksystem, Q4, på 147 og GT. Elektronisk
Ved introduksjonen besto Q2-systemet av en mekanisk Torsen-basert differensialbrems. Nå har imidlertid navnet blitt endret til Q2 Electronic, og styres elektronisk via ABS-pumpa for å simulere egenskapene fra den mekaniske utgaven. Resultatet blir i stor grad det samme, nemlig en mer effektiv fordeling av kreftene og motvirkning av understyringen, som ofte er en utfordring på forhjulsdrevne biler. Fordelen med en elektronisk løsning er selvsagt vekt, sammen med at det nok er en variant som er billigere å produsere. Giulietta har også en funksjon som kalles «Pre fill», den skal gjøre bremsing raskere. Om du bråslipper gasspedalen, tar den høyde for at du har behov for å bremse raskt, og gjør bremsene klare til å reagere lynraskt og ved mindre press enn normalt. Fleksibel og avansert
Den 1,4-liters turbomotoren er fleksibel, det er helt greit å kjøre bilen på lave turtall, samtidig som den absolutt liker å bli dratt ut skikkelig. Blokka er det samme som du finner i 120-hesteren, men utstyrt med Multiair-teknologien som vi først møtte hos MiTo. Kort forklart er det et elektrohydraulisk system som styrer inntaksventilene. Det sørger for bedre kontroll av luftstrømmen og optimalisert forbrenning. Presis styring av inntaksventilen bidrar også til økt dreiemoment ved lave turtall. Godlåt
Lydbildet er strålende, ganske stille på lave turtall, mens snerten kommer når du gir gass og bruker hele registret. Man skal aldri undervurdere motorlyd som stemningsskaper. Jeg har vel uttrykt det tidligere, diesel i Alfa Romeo ikke bare knatrer, men skurrer litt. Med de nye bensinmotorene forsvinner gradvis alle gode argumenter for oljebrenning. Ikke bare får du 50 hester ekstra når du går fra 120-hester og opp til 170, men du går også ned i forbruk med tilhørende utslipp. Fra 149 gram CO2 til 134. Det betyr at du nesten får noen av hestekreftene gratis, og viser hvor meningsløst det er å bruke krefter som et parameter for å beregne avgifter når målet skal være mer miljøvennlige biler. Girkassen er bra, men enda kunne jeg godt tenkt meg at skiftene var litt kortere i bevegelsen. Det hadde matchet enda bedre med bilens sportslige image og egenskaper. Den er imidlertid presis og lettsjaltet. Skulle du synes at 170 hester er for lite, kan du glede deg over at det også finnes en Quadrifoglio Verde, med den hysterisk morsomme 1750 turbomotoren med 235 hester. Vi lover å komme tilbake til den her på BilNorge.no.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |