e-tron for de minste
Selvfølgelig må Audi presentere sitt e-tron prinsipp for de minste også. De gjør de ved å koble det til en Grand Prix bil fra 1936! En tråbil er vel så nær null-utslipp som man kan komme. Riktignok kan det vel bli noen lokale emisjoner hvis det trås hardt nok – og det er kanskje det Audi tenker på når de introduserer en slags hybrid tråbil. La oss gå tilbake til den bilen vi viste dere, her på BilNorge, i 2007. Da presenterte quattro GmbH – Audis lukrative accessoire-avdeling – en meget eksklusiv tråbil. Den var modellert på Auto Unions hårete racerbil fra 1936 og -37 sesong, var i tilnærmet halv målestokk og skulle bygges i 999 eksemplarer. 900 forskjellige deler besto den av, håndlaget, og en prislapp der det sto ca. 10.000 euro. Nå har jo imidlertid Audi vist sterk interesse for el-biler den siste tiden, og bruker e-tron som et slags varemerke på satsingen, akkurat som de har brukt quattro intenst i 30 år. Derfor vil de benytte leketøy-utstillingen i Nürnberg til å vise en konseptbil basert på denne mer enn tre år gamle tråbilen. Utstillingen åpner den 2. februar, og mottoet i år er ”Leker blir grønne”, så det er jo logisk å vise den her og ikke på, for eksempel, bilutstillingen i Genève en måned senere. Poenget med bilen er jo nettopp at den blir enda grønnere – ved å flytte det lille som er av utslipp – fra bilen (svett bilist) til kraftstasjonen langt unna. For her er det da litium-batterier som skal lades gjennom en plugg i veggen. Motoren har en ytelse tilsvarende 1,5 hk og et solid dreiemoment, korttids-momentet er på hele 60 Nm. Toppfarten er rett under 30 km/t og rekkevidden ved fornuftig kjøring er på 25 km. Det er mange runder rundt sandkassa det. Nå går det ikke helt klart frem av pressemeldingen om denne prototypen er rent el-drevet, slik at det stadig fetere, bortskjemte barnet oppi bilen, ikke har anledning til å mosjonere med fremdriftspedaler i det hele tatt. For det hadde jo egentlig vært genialt om vi hadde snakket en hybrid her, der el-motoren bidro til ekstra aks-boost, og kunne få bilen hjem når barnet har sluppet opp for krefter. Men ting kan tyde på at her er pedalene og kjededrevet til bakakselen fjernet og erstattet av el-hjelp – med andre ord en ren el-bil. Dermed er kanskje også 7-trinns girkassen fra den rene tråbilen fjernet – et nydelig eksempel på håndbygget mekanikk. Bilen er bygget av aluminium og feika karbon og er faktisk stor nok til at forholdsvis slanke voksne også kan få plass bak rattet. 232 cm lang – litt lenger enn den opprinnelige tråbilen, 97 cm bred og 62 cm høy er målene – det burde være plass i garasjen til denne også. Bildene tyder også på at det samme nydelig dashbordet i eik og det skinntrukne rattet, som lett løftes fra rattstangen slik at forspiste unger også kan komme lett inn i og ut av bilen, er beholdt på konseptbilen Det er først etter messen vi får vite om også denne kommer i produksjon. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |