[]
[] [firmabil.no] []

Ny dag i fjellene


Terje Ringen



Nok en lang dag på svingete fjellveier er gjennomført for Ingar (79) og Kjetil Engan (49) i Rallye Monte-Carlo Historique. Debutantene gjør en meget respektabel innsats.

Cirka 13 mil med såkalte ”regularity tests” er gjennomført i dag, og selv om deltagerne i det historiske rallyet ikke kjører på raskest mulig tid, men får oppgitt en ideell snitthastighet, må de som oftest kjøre det de klarer på smale og svingete veier – ofte med glatt underlag.

- Vi skal ligge på en snitthastighet på ca 48 km/t, men med de glatte forholdene som rådet her på søndag, hadde vi ingen mulighet for å oppnå slike hastigheter, sier Kjetil til BilNorge.no.

Likevel gikk det så fort at duoen avanserte nesten 200 plasser i sammendraget, og endte søndagen på en flott 31. plass totalt i sin Ford Cortina GT.

I betraktning av at dette er første gang de kjører rallyet, at føreren er godt voksen, og at det deltar ca 320 ekvipasjer, er dette imponerende.

 

 

- Vi hadde fordel av de vanskelige forholdene her i går. Fatter’n som har kjørt rally i en mannsalder, er ikke redd for å kline til på snø og is. Det er mange av konkurrentene fra mer sydlige breddegrader, og mange av dem bruker også dekk som er uegnet for slike forhold, fortsetter Engan junior.

På søndagens to første etapper kjørte de piggfritt, men på de to etappene som ble kjørt i fjellene på kvelden, valgte de piggdekk.

- Vi har kjørt på pigg i dag også, men vi har for det meste kjørt på våt asfalt, så det har vært et handikap. I morgen skal vi kjøre to etapper på dagen og tre på kvelden. De tre siste går på klassiske fjelletapper, så der blir det nok vinterføre, noe som passer oss bra.

LES REPORTASJE FRA LØRDAG MED LISTE OVER ALLE NORSKE DELTAGERE

Kjetil forteller om stor stemning langs løypene.

- Det er mye folk ute for å se på oss, og i mange av de små landsbyene blir vi invitert på kaffe og kaker.

At de har ramlet noen plasser i sammendraget i løpet av mandagen, tar ikke den norske duoen så tungt.

- Det er første gang vi er med her, mens mange av konkurrentene er deltatt mange ganger tidligere. Dersom vi gjennomfører løpet og kommer inn blant de 100 beste, er vi fornøyde, avslutter Kjetil, men legger til at de selvsagt ikke har planer om å slå av på tempoet på tirsdagens etapper som er de siste i rallyet.

Rallye Monte-Carlo Historique på BilNorge.no

Slik lå de 10 beste norske an etter mandagens kjøring:

Pos
Fører / Katlser
Starnr.
Bil
8
Knut Larsen / Arne Dølerud
Nr 272
Volvo PV
9
Frode Lund / Tom A. Granli
Nr. 275
Austin Healey
19
Ove Billerud / Marius Billerud
Nr. 180
Volvo 122S
20
Ivar A. Moe / Bjørn Lie
Nr. 260
Ford Cortina GT
25
Lars Lie / Peter Lie
Nr. 145
Volvo 142
38
Tom Hotvedt / Leif A. Neset
Nr. 72
Porsche 911
39
Ingar Engan / Kjetil Engan
Nr. 284
Ford Cortina GT
41
John Risa / Leif Brennhovd
Nr. 279
Austin A40 Farina
48
Thorbjørn Bye / Oddvar Moland
Nr. 60
BMW 2002
57
Tore Johannessen / Arne Frogner
Nr. 137
Porsche 911

 

Rallye Monte-Carlo Historique på BilNorge.no


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: