[]
[] [firmabil.no] []

Michelin for Petter Solberg


Terje Ringen



Petter Solberg og kartleser Chris Patterson satser på gummi fra Michelin i årets WRC. Det er neppe noe dårlig valg – eneste alternativ er kinesiske DMACK.

Mens Pirelli har vært enerådende i Rally-VM de siste årene, er Michelin tilbake på banen sammen med en nykommer fra Kina, DMACK. Man regner med at fabrikkteamene vil satse på fransk gummi mens de private teamene velger kinesisk.

Nå er ikke DMACK noe uskrevet blad i dekksammenheng heller – de produserer daglig 22.000 dekk som eksporteres til alle verdenshjørner.

– Dekk og dekkvalg er helt utslagsgivende for resultatet. Jeg er veldig glad for den tilliten Michelin viser Petter Solberg World Rally Team.

– Med Michelins ressurser er vi nå maksimalt godt forberedt på dekkfronten for årets Rally-VM. Nå gleder jeg meg til Rally Sverige i februar og håper flest mulig tar turen over for å støtte oss fra tilskuerplass langs løypa, sier Petter.

– Vi i Michelin Norge er selvsagt spesielt stolte og glade for at Norges desidert største motorsportprofil gjennom tidene velger å kjøre for Michelin i årets Rally-VM, sier Sales Force Manager Frode Abrahamsen i Michelin Norge.

– Rallysporten er en viktig testarena for oss fordi den utsetter dekkene for mer ekstreme og varierte påkjenninger enn noen annen sport. Erfaringene herfra bidrar til at vi kan bygge bedre dekk for personbiler, både når det gjelder ytelse og miljøpåvirkning.

Når Petter skal velge dekk til sin DS3 WRC i årets Rally-VM, kan han velge mellom forskjellige varianter tilpasset ulike typer utfordringer.

Her fins dekk som egner seg for grus og asfalt i ulike klima, i tillegg til et utvalg pigg- og piggfrie vinterdekk. Sistnevnte vil kun bli brukt i Sverige i VM-sammenheng.

Michelins utviklingsprogram for rallydekk har klart å kombinere både ytelse, robusthet og miljøhensyn i samme teknologi. Gummiblandingene i rallydekkene overholder for eksempel europeiske miljøstandarder og er frie for aromatiske oljer.

Michelins racing-avdeling teller over 100 personer og er basert i byen Clermont-Ferrand i Frankrike. Rallydekkene produseres ved en fabrikk i Cataroux og gjennomgår nitid kvalitetssjekk før leveranse ut til Michelins racingpartnere.

Som en av verdens største og eldste dekkfabrikanter har Michelin en lang rallyhistorie. Siden etableringen av det nåværende WRC i 1973, har Michelin-dekk vunnet over 200 løp, og til sammen 38 VM-titler for fører og fabrikant har så langt blitt merket til del.

Michelin varslet i fjor sin tilbakekomst til årets WRC etter fem års opphold, i samband med at arrangøren FIA planlegger å innføre begrensninger på antall dekk brukt gjennom sesongen, noe som er i tråd med Michelins miljøtenkning.

I 2012 og 2013 vil antall dekk et team kan benytte under et rally, reduseres med 15-20 prosent i året for å spare kostnader og miljø.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: