[]
[] [firmabil.no] []

Drømmen er oppfylt


Terje Ringen



Ingar og Kjetil Engan klarte målsetningen – de gjennomførte årets Rally Monte-Carlo Historique på hederlig vis. Dermed har en gammel drøm gått i oppfyllelse.

Det er en trøtt Kjetil Engan vi snakker med på telefon onsdag morgen, timer etter de siste prøvene i Rally Monte-Carlo Historique ble kjørt. Kjetil (49) har vært kartleser for pappa Ingar som fyller 80 år i slutten av februar, en svært rutinert rallyfører.

- Vi kom i mål klokka 02:50 i natt, og så måtte vi jo feire at vi hadde gjennomført rallyet sammen med de andre norske, så i dag tar vi det litt piano. Men vi skal komme i form til kveldens bankett og premieutdeling, lover Kjetil Engan.

Totalt endte duoen på en 82. plass blant de 320 deltagerne i rallyet – noe de er godt fornøyd med i sin debut. Tøffest var utfordringene sist natt da de kjørte klassiske Monte-Carlo fartsetapper på smale svingete fjellveier.

- Vi hadde ingen mulighet til å oppnå snitthastigheten vi skulle på disse veiene som vi aldri har kjørt på før. De som har vært her tidligere, har nok visse fordeler, pluss de som er villige til å satse maksimalt.

- Vi var enige om ikke å ta for store sjanser, og heller kommer velberget i mål, sier Engan-duoen.

Totalt sett er far og sønn godt fornøyd med rallyet. Spesielt imponerer det enorme folkelivet over alt, langs etapper og i småbyer og tettsteder de har passert.

Har så opplevelsen gitt mersmak?

- For far som snart blir 80, var nok dette en ”en gang i livet” opplevelse, men selv kan jeg godt tenke meg å gjøre det om igjen – da helst som fører. Men jeg får nok ikke den samme basillen som enkelte andre av norske som har vært her 8-10 ganger, avslutter en sliten Kjetil Engan.

Og bilen? 

Den gamle Cortinaen har gått som en klokke og er fortsatt uten en ripe etter en uke med tøffe utfordringer.

LES: Alt om Rallye Monte-Carlo Historique på BilNorge.no

OFFISIELL SIDE MED RESULTATER 

Resultater for norske utøvere i Rallye Monte-Carlo Historique (uoffiselt):
Pos

Fører / Katlser

Starnr.

Bil

13

Knut Larsen / Arne Dølerud

Nr 272

Volvo PV

23

John Risa / Leif Brennhovd

Nr. 279

Austin A40 Farina

24

Ivar A. Moe / Bjørn Lie

Nr. 260

Ford Cortina GT

25

Tom Hotvedt / Leif A. Neset

Nr. 72

Porsche 911

31

Frode Lund / Tom A. Granli

Nr. 275

Austin Healey

32

Thorbjørn Bye / Oddvar Moland

Nr. 60

BMW 2002

35

Ove Billerud / Marius Billerud

Nr. 180

Volvo 122S

41

Henning Jørstad / Tine Hallre

Nr. 56

Alpine Renault

43

Torstein Bergum / Sven Bergum

Nr. 251

Porsche 911

44

Lars Lie / Peter Lie

Nr. 145

Volvo 142

46

Rolf Lie / Monty Karlan

Nr. 53

Porsche 911

72

Tore Johannessen / Arne Frogner

Nr. 137

Porsche 911

82

Ingar Engan / Kjetil Engan

Nr. 284

Ford Cortina GT

101

Ingrid A. Moe / Renee Nordli

Nr. 254

VW 1500S

103

Bjørn Aaserud / Bjørn Indahl

Nr. 163

Porsche 911

108

Kjell Kristoffersen / Erik Remberg

Nr. 169

Porsche 911

121

Tom Gulbrandsen / Morten Karset

Nr. 132

VW 1303S

142

Tore S. Berntsen / Lasse Hansen

Nr. 176

Porsche 924

185

Torleif Håvi / Lars Håvi

Nr. 128

Opel GT

209

Benny Christensen / Olav F. Hauge

Nr. 252

Peugeot 504 Coupe


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: