[]
[] [firmabil.no] []

BMWs nye roadster


Jon Winding-Sørensen



Hva er det BMW skal vise i Genève? Antydningene av en ny Z3? Debutere et nytt formspråk? Gi oss første glimt av en ny grill?

Da BMW viste sin futuristiske GINA for mange år siden, trodde jeg den signaliserte en radikal endring av grill-designene. Det var feil den gang. Når de nå gjør en tilsvarende øvelse med sin Genève-prototype, Vision Connected Drive, kan man jo håpe på akkurat det samme.

Men virkeligheten er nok at de ønsker å demonstrere moderne elektronisk teknologi.

Det er bilens og bilismens fremtid vi ser her: ”dette er en mobil bestanddel i en nettet verden” får vi vite.

Selvfølgelig kan vi dåne over selve designen. Svær kjølergrill, langt motorpanser som glir over i en flat frontrute som beskytter to bilister som sitter ganske langt bak, imellom de to akslene og som er omgitt av karosseriflater som byr på flytende overganger, men som samtidig virker spente som buestrenger.

Men det er bare det vi ser. Det som er viktig er for eksempel frontlys og baklys som også er utstyrt med sensorer som overbåker trafikken og kjøreforholdene, og som kan assistere føreren slik at han oppfører seg optimalt både med hensyn til sikkerhet og miljø.

Og gjør han ikke som han bør, så overtar systemene.

Smart interiør
Innvendig er vi like avanserte. Bare det at informasjonene nå presenteres tredimensjonalt, slik at de viktigste legges oppå de mindre viktige, er en ny måte å sikre førerens oppmerksomhet på.

Og her har vi også et instrumentdisplay som føreren fritt kan programmere, slik at han får opp det han er mest interessert i, i den form og med det utseende han foretrekker.

Men det begynner å ta av når jeg leser om Passenger Information Display, og hvordan dette kan baseres på en emotional browser.

Det betyr blant annet at man kan velge mål, si for eksempel restauranter, etter hvilket humør passasjeren er i. Begynner ikke nettverkingen å gå ganske langt da?

På den annen side har den dører som senkes ned i siden av bilen, akkurat som gamle Z1, så vi får kanskje tilgi dem noen elektroniske vidløftigheter.

BMW har ikke vært slepphendt med mål, vekt og tekniske spesifikasjoner. Noe får vi ha til gode til Genève.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: