[]
[] [firmabil.no] []

Opel oppgraderer Corsa


Stein Pettersen



FØRSTEINNTRYKK: I kampen mot storselgerne Polo og Yaris, har Opel Corsa fått en solid kosmetisk operasjon.

Det er mulig å bli forvirret når Opel snakker om en ny Corsa, for det er bare et års tid siden vi var på plass i Tyskland for å kjøre en oppgradert versjon sist.

Opel har nemlig gjort en oppgradering i to trinn. Først en mekanisk, så denne som først og fremst er visuell.

For å skru tiden et år tilbake handlet det om oppgradert dynamikk, et bedre tunet chassis som skulle gjøre bilen i stand til å kjempe med Mazda2 og Ford Fiesta når det glelder kjøreegenskaper.

LES VÅR KJØRING AV CORSA FRA 2010

Fortsetter utviklingen
Det er god grunn til å ha forventninger når Opel lanserer en ny bil. De siste årene har de gitt oss tre nye modeller som helt opplagt har løftet Opel etter hatten.

En etter en har man løftet lista for hva man kan forvente av biler i denne klassen, særlig når det gjelder interiør.

Da er det viktig å huske at dette bare er en facelift, og ikke en revolusjon.

Mer presis
I forbindelse med den mekaniske oppgraderingen av Corsa, ble det lagt vekt på å forbedre styringen. Den har vært oppfattet som for lett og dermed litt nervøs. Derfor har man økt friksjonen og oppgradert programvaren som styrer den elektriske servoen.

Fortsatt er Corsa lett på rattet, men den er blitt merkbart mer stabil å kjøre i høye hastigheter. Fortsatt mangler imidlertid den skarpe styrefølelsen vi finner hos Fiesta.

Motorene fikk en oppgradering for et år siden, men nå har man redusert forbruket for den 1,3-liters dieselmotoren ytterligere. Motoren som yter 95 hestekrefter er nå utstyrt med start/stopp.

I femdørsutgave klarer den seg med 0,36 liter på mila ved blandet kjøring, noe som gir et utslipp på 95 g/km co2. Dette blir den viktigste motoren i Norge, i tillegg til en 1,2-liters bensinmotor på 70 eller 85 hester.

Dieselmotoren er fleksibel og mer enn sterk nok for den lille bilen. Støyisoleringen kunne vært noe bedre, for det blir litt skarp lyd under akselerasjon, men utover dette er motoren et godt valg i denne bilen.

Når det gjelder brukte Corsa, viser undersøkelsen til tyske DEKRA fra 2010 at bilen faktisk er den med minst feil, uansett klasse, i deres undersøkelse. Sånn sett burde man også kunne pirke Yaris litt på skulderen.

Pakker blir viktig
For den norske importøren er strategien å pakke Corsa med utstyr som skal gjøre den attraktiv uten at det går ut over prisen.

- Det er viktig for oss at kunden ikke føler at han må laste på med masse ekstrautstyr for å få en bil som er attraktiv, sier administrerende direktør i Opel Norge AS, Peter Nikell.

Han har et klart mål om å øke dagens nivå på rundt 500 Corsa i året, opp til nærmere tusentallet, men innrømmer at det krever at Opel i enda større grad finner veien inn på listen over aktuelle biler hos kjøperne.

De har bestemt seg for å putte oppvarmet ratt som standard om du velger komfortpakke, og for under 3000 kroner kan du få samme type adaptive lys som du finner på de større Opel-modellene.

Prisene starter under kr 170.000 for den minste Corsa med bensinmotor og på kr 195.000 for dieselmotoren i den laveste utstyrsversjonen.

På dette kan du legge utstyrspakker som gjør at en godt utstyrt bil havner under 215.000 kroner med dieselmotor.

 

Fakta Opel Corsa 1,3 DET ecoFLEX

Motor:

4-syl. turbodiesel, 1248 ccm

Effekt:

70 kW (95 hk) v/ 4000 o/min.
190 Nm v/1250 o/min.

Mål:

399,9 x 194,4 x 148,8 cm (L/B/H)

Akselavstand:

251,1 cm

Egenvekt m/fører:

1100 kg

Bagasjerom:

285 liter

Aks. 0-100 km/t:

12,3 sek.

Toppfart:

177 km/t

Snittforbruk:

0,36 l/mil

CO2-utslipp:

95 g/km

Pris:

kr 204.900

Konkurrenter: Volkswagen Polo, Toyota Yaris, Ford Fiesta, Mazda2

 

+ Lettkjørt bil med tilgang på utstyr man vanligvis bare finner på større biler.

- Vanskelig å peke på den ene tingen som gjør den til et naturlig valg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: