Captur fra Renault
DeZir het Renaults konseptbil i Paris. Begjær var ordet det navnet ble assosiert med. Captur heter Genève-utgaven. Den skal fange deg. Vi får se. På mange måter kan vi vel si at Captur er DeZir som - om den ikke har gått på ulovlige proteiner, så har den lagt på seg i mistenkelig grad her og der. Jeg er veldig skeptisk, men selvfølgelig – jeg har også bare sett den på bilder, og er egentlig en som gir blanko-fullmakter til Laurens van der Acker, Renaults nye designsjef. Jeg tror på ham. Crossover
Men dette er en crossover som muligens, som sagt jeg er spent på å se den i levende live, har crosset så mye at det tipper. Men i stedet for å synse kan jeg jo beskrive den. En todørs kompakt MPV med linjer som antyder både muskler og egenskaper som kan håndtere et ugjestmildt landskap. Enten vi snakker Karl Johan med VM-forberedelser, eller en stormende Finnmarksvidde. Her ser vi for oss to lykkelige, unge mennesker klare til å oppdage verden. Hele verden! Inspirert av naturen
Axel Breun heter han som har hovedansvaret for denne. Han er sjef for Renaults konseptbiler og det er helt klart at han har vært ganske opptatt av kurver man finner i naturen. Antakelig ville den gått i ett med myke sand-dyner i Sahara. Med seg har han Julio Lozano som har gjort eksteriøret, med en, åpenbart, helt klar beskjed om at her skal man ikke være i tvil om hvilket merke det er. Ikke siden rekordbilene fra tredveårene har vi sett Renault-romben så markert. Jeg likte også bruken av LED langs flankene, som gjengir blant annet retningsviseren som bølgebevegelser langs hele siden av bilen. Vi begynner å nærme oss lysreklamene på Ginza. Seiling og sport
Magali Gouraud-Borgers er en jeg komme til å like. Hun har gjort et fantastisk interiør som bruker en slags avansert strikk for å bygge opp hele det innvendige. Det blir en glimrende grafikk, det bringer tankene mot seiling og sport og det er lyst, åpent og moderne. Setene ser ut som de bare flyter, det hele er usedvanlig annerledes. Nå har hun da også fått god hjelp av Kana Watanabe som er ansvarlig for farger og materialer. ”Varme og dynamikk” er stikkord hun bruker. Samtidig er det praktiske finesser her også. Du kan koble om strikken, og vips har du et ekstra baksete slik at det er plass til fire – for eksempel. Dører som åpner oppover og store 22-tommers felger er selvfølgelig med på å sementere avant garde-bildet, men Renault vil gjerne at vi bruker litt av tiden på det mekaniske også. Downsizing
For eksempel bruker de en motor som heter Energy dCi 160 – en twin turbo utgave som stammer fra den flunkende nye dCi 130 som altså erstatter 1,9 dCi og som demonstrerer Renaults arbeid med downsizing. I denne motorfamilien snakker vi om 100 hk per liter slik at Captur byr på 160 hk, og – enda bedre, 380 Nm fra så lavt som1750 omdreininger. Dobbel clutch girkasse og – vips – vi skal betale avgifter etter 99 gram CO2. Nytt elektronisk drift- og stabilitetssystem som sikkert skal komme i produksjon, og et visjon-system som virkelig begynner å gjøre fornuftig bruk av bilder som gjøres syntetiske, og så analyseres av smarte computere for å hjelpe deg å illudere fornuftig, er også noe vi finner her. Mål og vekt
Hvis du er veldig opptatt av tysk-type opplysninger så er den 4223 mm lang, 1950 mm bred og 1586 mm høy (slike mål er blitt så kjedelige etter at det begynte med fotogeometri). Akselavstanden er på 2624 mm. Den har en toppfart på nesten 200. Vekten regner man med vil være på 1300 kg, fornuftig bygget. Slik den nå står nå er den en håndbygd prototype, riktignok er den kjørbar men ikke akkurat optimert, og gjort på G Studio i Torino. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |