[]
[] [firmabil.no] []

de Tomaso opp fra de døde - igjen


Jon Winding-Sørensen



Det er like morsomt hver gang de Tomaso skal stige opp fra de døde. Nå skjer det igjen.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fortalt at noen skal gjenopplive gamle, gode de Tomaso. Jeg har en følelse av at jeg har skrevet om det ganske mange ganger på disse sidene – det kan du sjekke ved å søke i fritekstfeltet til venstre.

Men som regel pleier jeg også å reise nedom Modena når jeg får en slik melding, og jeg treffer alltid noen optimistiske folk som forteller meg om „arven“ og om alle de dedikerte medarbeiderne og om all kunnskapen, og kanskje får jeg til og med kjøre en tur i noe morsomt som aldri kommer til å bli noe av.

Denne gangen skal jeg ikke behøve å reise lenger enn til Torino. For den nye de Tomaso-generasjonen skal bygges på en Pininfarina-fabrikk, oppe i Piemonte.

Det verste er at det faktisk er grunn til å tro på dette prosjektet. Mannen bak, Gian Mario Rossignolo, fortalte nemlig om dette for halvannet år siden (KLIKK HER FOR Å LESE)

Han har fulgt timeplanen nøyaktig, og det eneste som ikke stemmer så langt er navnet.

Den gang kalte han bilen Tosca, nå heter den SLC, med streng beskjed om at det ikke er det som blir det endelige resultatet.

Rossignolo beskriver bilen som en konkurrent til BMW 5 GT og Lexus RX 450 H. Det er ikke noe av det de få, smarte teaser-fotografiene viser som indikerer noe som helst, men akkurat der får vi tro ham.

Han forteller også at bilen vil komme med enten en 550-hesters V8, en 300-hesters V6 eller en 250-hester V6 diesel – og det er det vi har av spesifikasjoner foreløpig. Men han sier også at denne skal fremstilles i forskjellige varianter.

Han planlegger å bygge 3000 som store crossovers, i tillegg til 3000 luksussedaner og 2000 coupéer. Alle tre versjonene er utpreget modul-konstruksjoner – det er nok med 30 karosseripresser for å fremstille alle tre utgavene. 

Det som er litt spesielt med dette, er at disse pressene skal fremstille aluminiumsplater. Her er det snakk om ganske mye lettvekt.

En liten de Tomaso-repetisjon:
Grunnlagt av Alejandro de Tomaso, argentiner, i 1959. Han eide en periode både Maserati og Benelli også.

Konk i 2004, et år etter de Tomasos død. Rossignolo, som er tidligere toppsjef hos blant annet Lancia og har 22 år i Fiat-gruppen bak seg, kjøpte merkevaren av konkursboet i 2009.

Han forsøkte å overta Bertone da de var i trøbbel for noen år siden, men endte med å leie Grugliasco-fabrikken, med 900 arbeidere, av Pininfarina. Det fortelles også at det så langt er investert 116 millioner euro i dette prosjektet.

Gjett om jeg gleder meg til å se den, det er som å besøke en gammel favoritt-gjenganger.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: