[]
[] [firmabil.no] []

BMW 1-serie på strøm


Jon Winding-Sørensen



BMW er ikke den du oftest har møtt i batterielektrisk sammenheng. I Genève får du servert en slik. BMW ActiveE er seriøs.

BMW på strøm (igjen)
Selv om BMW selv slett ikke er blant de første til å innrømme det, har de faktisk en lang historie med batterielektriske biler.

De oransje 1602-modellene fra Olympiaden i München i 1972 for eksempel, de gjorde jobben selv med beskjedne 32 kW fra tunge blybatterier. 

Men den jeg husker med virkelig glede, var E1 fra 1993, med norsk aluminiumsteknikk og lekker småbildesign.

Det er ikke mange som i dag husker at i neste omgang la de en 4-sylindret 1000 ccm motorsykkelmotor om bord i denne bilen, og bygde en av Tysklands første hybrider.

SE: BMWs nye roadster

ActiveE
I Genève tar de den enda lenger og viser oss ActiveE. Nå er den blitt større, fire seter og 200 liters bagasjevolum der innbyggerne har samme hode-, bein- og skulder-plass som i en 1-serie Coupé. Med andre ord: ikke veldig generøs med volumet.

Men når vi leser spesifikasjonene, skjønner vi at her er det sterke spor av aktiv dynamikk inne i bildet. En elektromotor som gir 168 hk og bruker 9 sekunder på å presentere speedometeret for 100-tallet, låter akseptabelt.

Konstruktørene forteller også om et lavt tyngdepunkt og 50:50 vektfordelig, de forsøker med andre ord å si at dette er en BMW på morsomme veier.

Væskekjølte litiumbatterier i tre store avdelinger, skilt fra hverandre med stålplater (sikkerhetsvurderinger ligger til grunn her), gjør at bilen langt overstiger gjeldende sikkerhetskrav.

Effektiv pedal
Ekstra effektiv generatorvirksomhet når foten tas av gasspedalen, gjør at elektromotoren kan øke rekkevidden med så mye som 20 prosent ved smart bruk av regenereringsprosessen.

Men denne bilen har også en mellomstilling på gasspedalen som tilsvarer den gammeldagse frihjuls-virkningen. Det er altså mulig for bilen bare å trille fremover, uten verken å bruke eller å produsere energi (og derved være med på å bremse opp det hele).

Det er også en egen innstilling på kjørestil-mekanismen (Eco Pro heter den) der varme eller aircondition eller andre utenfor-systemer blir programmert til å bruke absolutt minimum av energi.

Den kan lades fra alle uttak der støpslet passer, det tar fem timer fra et 32 A’s uttak, eller natta over fra kontakten i veggen hjemme.

Ordinær
Kanskje litt trist at den ser ut som en helt vanlig 1-Serie Coupé med litt annen grafikk og små endringer utendørs, sammen med litt farge- og litt dashbord-endringer innvendig.

Men ActiveE er seriøs. Det skal bygges 1000 eksemplarer av den i løpet av året, som skal ut i virkelige-liv forsøk i Kina, Amerika og Europa. Og da kan man ikke rote med ny design også.

Erfaringene herfra vil også bli ledet inn i Megacity-prosjektet der vi venter oss produksjonsutgaven i 2013. Og det kommer til å bli en VIRKELIG nyhet.

LES: Mer om Megacity


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: