Hybrid Panamera
Nå legger Porsche sin hybridteknologi i Panamera. Resultatet virker lovende. Porsche har allerede en hybrid Cayenne til salgs, og nå lar de også Panamera-kunder få tilgang til den spennende drivlinjen. Resultatet er en Gran Turismo med 380 hk og CO2-utslipp på 159 g/km, forutsatt at du bruker Michelins ”helårsdekk” med lav rullemotstand – neppe særlig egnet for norske vinterforhold. På vanlige dekk øker forbruket fra 0,68 l/mil til 0,71, tilsvarende et CO2-utslipp på 167 g/km. LES: Våre prøvekjøring av Porsche Drivlinjen består av en treliters kompressormatet V6 bensinmotor med 333 hk, kombinert med en el-motor som yter 47 hk. Motorene kan enten virke samtidig, eller hver for seg. El-motoren fungerer både som en generator og som en starter. Panamera S Hybrid akselererer til 100 km/t på seks blank og har en potensiell toppfart på 270 km/t. Med fulle batterier kan den kjøre ca 2 km rent elektrisk, i hastigheter på inn til 85 km/t. Utstyrsnivået på Panamera S Hybrid er høyere enn på den V8-motoriserte Panamera S. For eksempler er adaptiv luftfjæring og dempere med PASM standard, sammen med servotronic. På dashbordet har du et display som viser status for den hybride drivlinjen. Panamera S Hybrid er sjette modell i familien. Her i Norge er det nok mange som venter på en syvende – med dieselmotor. På de 15 månedene som er gått siden lanseringen har Porsche solgt neste 30.000 Panamera. Hybrid-versjonen kommer på markedet i juni, og i Tyskland får den en pris på 106.185 euro. Innen lanseringen skal vi nok få prøvekjørt bilen og formildet våre inntrykk. SE PANAMERA S HYBRID PÅ VIDEO:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |