[]
[] [firmabil.no] []

Volvos avanserte Diesel Plug-in


Terje Ringen



Volvo er klar med verdens første Diesel Plug-in Hybrid. I Genève får vi møte en V60 som skal på markedet i 2012.

Mens en D5 dieselmotor driver forhjulene, gir en el-motor ekstra kraft til bakhjulene. Dieselmotoren yter 204 hk og har et maks dreimoment på 440 Newtonmeter. El-motoren kan på sin side varte opp med 50 kW (68 hk) og 200 Newtonmeter.

Tre modi
Dette gir sjåføren helt nye valgmuligheter. Velger han PURE, fungerer V60’en som en ren elbil over en strekning på inntil 50 kilometer. Rekkevidden forutsetter at den ombordværende Li-ion-batteripakken på 12 kWh er fullt oppladet.

HYBRID er standard modus når bilen starter. Her sørger systemet for optimal balanse mellom diesel- og el-motoren. Et snittforbruk på 0,19 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 49 g/km, etter EU-syklusen, er oppgitt. Total rekkevidde er inntil 1200 km.

Inntilt på POWER henter man frem bilens maksimale ytelser ved å kombinere de to motorene. Totalt har man da til rådighet 204 + 68 hester og et dreiemoment på 440 + 200 Nm. Dermed akselererer bilen til 100 km/t i løpet av 6,9 sekunder.

Dekker behovet
Ifølge Volvo vil de fleste klare seg med under 50 km kjørelengde daglig, slik at det meste av kjøringen kan skje uten direkte utslipp. På lengre turer fungerer bilen som en vanlig hybridbil.

I tillegg til de tre nevnte kjøremodi, har V60 Plug-in Hybrid flere andre finesser. Sjåføren kan for eksempel velge bare å benytte dieselmotoren når han kjører på landevei, for å spare batteriet til bykjøring senere.

Ved å trykke på AWD-knappen på midtkonsollen aktiveres ”elektrisk” firehjulsdrift.

I stedet for en mekanisk kraftoverføring som i et konvensjonelt AWD-system, fordeler bilens kontrollsenter kreftene optimalt mellom dieselmotoren på forhjulene og elmotoren på bakhjulene.

Via bilens meny kan føreren planlegge sin rute. Bilen kalkulerer så optimal balanse mellom diesel- og elkraft for å oppnå lavest mulig CO2-utslipp på turen.

Bilen lades via et vanlig strømuttak. Opplading via en 10A kurs tar 4,5 timer mens det går unna på 3 timer fra en kurs på 16A.

Telefonstyrt
Før avreise kan man fjernstyre bilens klimaanlegg til å starte oppvarming eller nedkjøling mens den står tilkoblet strømnettet, for å slippe å tappe på batterikapasiteten. Dette kan styres via bilens meny, eller startes fra en mobiltelefon.

Volvo V60 Plug-in Hybrid er lakkert hvit med en spesiallakk fra Dupont. Også interiøret har en del detaljer man ikke finner på en standard V60.

Andre detaljer som påvirker CO2-utslippet i gunstig retning er lette spesialfelger med god aerodynamikk samt Pirelli dekk med lav rullemotstand.

Instrumentene er designet for å gi føreren best mulig informasjon om forbruk, batterinivå, gjenværende rekkevidde osv. Dette kan også kommuniseres via en mobiltelefon.

Bilen som stilles ut i Genève er fortsatt på prototypstadiet, men i 2012 skal V60 Plug-in Hybrid tilbys for salg. Det skal bli interessant å se hvilket prisnivå den havner på, for anvendeligheten virker det som det er lite å utsette på.

SE V60 PLUG-IN HYBRID PÅ VIDEO:

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: