[]
[] [firmabil.no] []

Liten, men rommelig


Terje Ringen
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKK: I 2005 mistet Toyota Norge en av sine viktigste volumselgere da Yaris Verso gikk ut av produksjon. Nå håper de på en ny vår med Verso-S.

Yaris Verso var en meget populær småbil takket være kompakte mål, et rommelig og praktisk interiør og, ikke minst, gunstig pris. Den ble levert som femseter, og etter en modifisering av bakluka klarte den også kravene til ”statskassa” slik at den kunne registreres som varebil.

De siste årene Yaris Verso var i salg ble det i følge OFV årlig registrert mellom 1500 og 2000 biler på norske skilter – av disse var bare en tredel personbiler mens resten var varebiler på grønne skilter. Mange pizzabud har tilbrakt lange timer bak rattet i en Yaris Verso.

Noen varebilutgave av den nye modellen får vi neppe se, for selv om bilen er rommelig og fleksibel i forhold til kompakte, ytre mål, får man neppe tredd den omtalte statstkassa gjennom nåløyet og inn i bagasjerommet.

Unge og eldre
Men Verso-S vil helt sikkert finne sine kunder, både små barnefamilier og eldre mennesker vil bli fascinert av mulighetene denne urbane småbilen byr på.

En høy og oppreist sittestilling gjør at fire voksne sitter godt, selv bak sjåfører på 185 cm er det god benplass i baksetet. Ryggen på baksetene kan stilles i forskjellige vinkler slik at man oppnår en akseptabel grad av komfort.

Praktisk
Sammenlignet med vanlige biler i Polo-klassen, har Verso-S et meget anvendelig bagasjerom med en kapasitet på 429 liter med alle setene i normal posisjon og reparasjonssett i stedet for reservehjul. Gulvet kan justeres i to forskjellige nivåer.

Seteryggene foldes raskt ned i forholdet 60:40, enten fra innsiden av bilen eller fra bagasjerommet. Da får du med deg inntil 1388 liter, og kan frakte gjenstander med en lengde på inntil 153 cm.

Toyota skryter av til sammen 19 små og store oppbevaringsrom i Verso-S, blant annet har den tre hanskerom.

To motorer
Verso-S leveres med to alternative motorer, en for diesel og en for bensin. Begge har 6-trinns manuell girkasse som standard.

Biler med bensinmotor kan mot et pristillegg på 5300 kroner leveres med CVT automatgir med mulighet for manuell overstyring. Toyota Norge tror de fleste kunder vil velge denne kombinasjonen, og vi sier oss enig etter en første prøvetur av de ulike alternativene.

Bak rattet i Verso-S sitter man høyt og har god oversikt i alle retninger. Med unntak av små sidevinduer helt bakerst, er sikten upåklagelig når man skal rygge og manøvrere i trange omgivelser. Litt hjelp får man også av ryggekameraet som er standard.

Bedagelig CVT
Den firesylindrede bensinmotoren byr på 99 hk og et dreimoment på 125 Nm. De færreste kunder i målgruppen bryr seg om aks-tider og toppfart, men vil sette pris på at girkassen arbeider automatisk og ubesværet, selv om det høres ut som den sliter litt under kraftig akselerasjon.

For å oppnå motorbrems i nedoverbakker kan man innstille girvelgeren mellom setene på manuell og selv velge et lavere gir via hendler på rattet. At CVT-kassen arbeider effektivt, demonstreres av at den kan skilte med lavere forbruk og utslipp enn biler med manuell girkasse.

Støynivået ble under vår prøvetur på spansk asfalt oppfattet som akseptabelt, selv i hastigheter på 120 km/t på motorvei. Noe hjulstøy må man regne med, og denne vil trolig bli mer følbar når bilene skal kjøres på norsk asfalt som er vesentlig grovere.

Diesel, tja
De siste årene har salget av dieselbiler dominert registreringsstatistikken her hjemme. Det er derfor et must for Toyota å tilby en dieselvariant også.

Dette er den samme 1,4 D-4D motoren som sitter i flere av Toyotas kompakte modeller. Den byr på 90 hk og et maks dreimoment på 205 Newtonmeter ved 1800 omdreininger.

Et problem er at motoren ved lave turtall føles svak og lite trekkvillig. Dermed blir det mange girskift om man skal holde følge med trafikken på landevei og motorvei. Og automatgir kan du glemme i forbindelse med dieselmotor.

Snart klar
Verso-S er leveringsklar fra mars og skal leveres i fire forskjellige utstyrnivåer. Prisen for de enkleste utstyrvariantene starter på 202.900 med bensinmotor og 208.600 med diesel. Det betyr at man får en godt utstyrt bil med bensinmotor og CVT for ca kr 225.000.

Toyota Norge har et salgsmål på 700 biler i 2011 og tror 60 prosent av kundene vil velge bensinmotor.

Allerede i neste utgave av Bil, nummer 5-2011, tester vi nye Verso-S (diesel) mot to naturlige konkurrenter, Opel Meriva og Kia Venga.

Fakta Toyota Verso-S 1,33 Multidrive S Stop & Start

Motor:

4-syl. rekke diesel, 1329 ccm

Effekt:

73 kW (99 hk) v/6000 o/min,
125 Nm v/4000 o/min

L/B/H:

399/170/160

Akselavstand:

255 cm

Egenvekt:

1075 kg

Bagasjerom:

429-1388 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

13,7 sek.

Toppfart:

165 km/t

Snittforbruk:

0,50 l/mil

CO2:

117 g/km

Pris:

fra kr 316.300

Konkurrenter: Opel Meriva, Honda Jazz, Hyundai ix20, Kia Venga, Nissan Note, Skoda Roomster


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: