Avgift avgjør suksess
Opel har fastsatt prisen på nye Ampera. Nå venter de spent på en avgjørelse i toll- og avgiftsdirektoratet. Ampera får sin offisielle Europa-premiere i Genève neste uke, og nå forteller Opel Norge at prisen er klar. Bilen skal koste kr 285.000. Forutsetningen for prisen er at Ampera behandles som en elbil og slipper moms og engangsavgifter. Og det er langt fra sikkert. Ampera drives utvilsomt av en el-motor. Med fulladede batterier har bilen en rekkevidde på inntil 60 kilometer, noe som dekker dagsbehovet for de aller fleste av oss. LES: Vår første prøvekjøring av Ampera Så mange som 80 % holder seg innenfor en slik daglig kjørelengde, viser europeiske undersøkelser Opel henviser til. Men det som skiller Ampera fra en vanlig elbil, er at den har en såkalt ”range extender” - en generator som sørger for å levere strøm når batteriene er flate og som kan gi en samlet kjørelengde på over 50 mil. Ifølge VGNett vurderer Toll- og avgiftsdirektoratet om bilen skal avgiftsbehandles som vanlig bil eller hybridbil, eller få avgiftsfritak som en elbil. Uten avgiftsfritak blir den drøyt 100.000 kroner dyrere enn som elbil. LES: Hele saken på VGNett - Dette er et spesielt kjøretøy med en teknologi vi ikke har i Norge. Vi må vurdere dette bredere fordi det kommer flere slike bilmodeller, sier Tone Madsen i Toll- og avgiftsdirektoratet til VGNett. Finansdepartementet sier til VGNett at Regjeringen har satt i gang med en helhetlig gjennomgang av bil- og drivstoffavgiftene, som skal legges frem til høsten i forbindelse med forslaget til stasbudsjett for 2012. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |