[]
[] [firmabil.no] []

Bøylen er borte


Jon Winding-Sørensen



Endelig kan man vise frem sin Golf Cabrio uten å skamme seg. Den grusomme veltebøylen er endelig vekk.

Helt fra den første Golf Cabriolet i 1979, har de åpne utgavene av Golf vært utstyrt med veltebøyle. Sikkerhetsfantastene har frydet seg, dermed skulle det liksom være umulig å brekke nakken i en Golf?

Mens estetene har gremmet seg og vist til at andre har da tatt sjansen på åpne firesetere uten at det har sjenert god smak.

For de av dere som virkelig er redd nakken deres, kan vi berolige med at nå har Golf overtatt det ene elementet fra Eos, den veltebøylen bak som automatisk slås opp når noen sensorer merker at ting er i ferd med å gå galt.

Sammen med den ekstremt stive frontruteramma burde dette holde lenge – og dermed er kjælenavnet (eller spotte-uttrykket) jordbærkurven endelig blitt historie.

Lang historie
Skal vi bare minne om at Golf I hadde sin Cabrio-utgave fra 1979 og helt til 1993 – 10 år etter at den lukkede første generasjon forsvant.

Noen cabrio basert på Golf II ble det derfor aldri, men Golf III som cabrio varte helt til 2002, det var bare en forsiktig facelift i 1998 som lurte noen til å tro at vi hadde en cabrio basert på Golf IV.

Så forsvant serien stille og rolig i 2002. I 2003 kom New Beetle som åpen og i 2006 kom femi Eos, med fast tak ned i den stygge hekken.

Ingen av disse kunne tilfredsstille blodfansen.

Comeback
Men nå kan alle puste lettet ut. Litt kortere enn Eos, litt lavere og så vidt litt smalere er den en ekte fireseter, med et bagasjerom på 250 liter og et stofftak som du slår opp eller ned på under 10 sekunder i inntil 30 km/t.

Ingeniørene skal være spesielt stolte av hva de har fått til med hensyn til lyddemping. Nye tetningslister eliminerer alt over 5000 Hz, får vi vite – med andre ord er plystringen borte, og de sier at stofftaket har samme akustiske kvaliteter som et førsteklasses ståltak.

Allerede fra starten av leveres den med en rekke motoralternativer: bensin og diesel fra 1,2 til 2 liter og fra 105 til 210 hk, med eller uten DSG og med eller uten Blue Motion.

Priser vet vi ikke noe om, den skal komme på markedet i løpet av sommeren.

Grunnutrustningen ser omfattende nok ut, men det finnes også en ”Performance”-pakke som ikke går på Performance, men på sånne jålete ting som pedaler i edelstål og et såkalt Cool ratt.

Jeg trodde det var dette som var ”Design og Stil”, men jommen har de ikke også en ”Design- og Style” pakke. 

SE VIDEO FRA LANSERINGEN:

 

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: