R for Racing
FØRSTEINNTRYKKET: Effektiv slanking og 10 ekstra hestekrefter har gitt oss den råeste Porsche Cayman så langt. BilNorge.no luftet den i fjellene på Mallorca. Men hva har Cayman R som ikke Cayman S har? Dører i aluminium bidrar til en vektreduksjon på 15 kilo, superlette alufelger som vi tidligere har sett på Boxter Spyder, letter fem kilo til, mens nye bøtteseter veier 12 kilo mindre enn de gamle. Som standard leveres bilen også uten både radio og klimaanlegg, til sammen snakker vi om en vektreduksjon på 55 kilo. Et kurs eller syv hos Grethe Rohde hadde kostet meg det samme, men da får jeg ikke med meg ny frontfanger, fast bakspoiler, svarte speil, sorte ringer rundt lyktene og den tøffe Porsche-dekalen nede på siden som vi første gang så i 1969 på 911 R. Det gjør at Cayman R ser enda mer ekstrem ut enn tidligere. Lavere og raskere
Når Porsche snakker Racing, mener de selvsagt alvor. Cayman R har gått rundt ”ringen” på rett over åtte minutter, og etter drøyt 30 mil i bilen er det godt mulig å forstå hvorfor. For å gjøre kjøreegenskapene enda bedre, har man senket Cayman med 20 millimeter sammenlignet med S-versjonen. Faktisk er bilen, på grunn av vektreduksjonen, i senter av tyngdepunktet, hele 22 millimeter lavere. Det har man oppnådd med kortere fjærer og stivere dempere – i tillegg har gutta i de hvite frakkene også jobbet med stabilisatorstagene både foran og bak. Legg til at sporvidden er fire mm større foran og to mm bak, og du har mer eller mindre det fulle bildet av hva som er nytt i chassisdepartementet. Den 3,4-liters flate sekssylindrede motoren, har også fått 10 hester mer, noe som gjør at du når 330 hestekrefter ved 7400 omdreininger. Det er akkurat 100 omdreininger før du treffer turtallssperra. Mest imponerende er likevel fleksibiliteten i motoren. Til tross for at vi snakker racing, kan du fint kjøre Cayman R også på lavere turtall. Maks dreiemoment treffer du imidlertid på 4750 omdreininger med 370 Nm. Manuell eller PDK?
Ytelsene er for så vidt bra på papiret, men føles enda heftigere når du sitter i bilen. Toclutchkassa til Porsche, kjent som PDK, er fortsatt fremragende, men for entusiastene skal man ikke glemme gleden av å gire selv. Med PDK går 0-100 unna på fem sekunder flatt, mens med manuell girkasse reduseres tiden til 4,9. Som vanlig er det imidlertid slik hos Porsche at de har mer å gå på. Bestiller du din bil med såkalt Sport Chrono, sammen med PDK, får du nemlig presset 0-100 ned i 4,7 – da er vi nede på samme tid som en Porsche 911 Carrera S. Lykkepille
Ute på veien er Cayman R rett og slett strålende. Personlig synes jeg den er morsommere og lettere å håndtere enn storebror 911. Både med og uten knappen som åpner et spjeld i eksosen for ytterligere lyd, er det en sann nytelse å høre brølet som fyller både bilen og rundt. Setene, som bare kan justeres i lengderetningen, er gode, og rattet i Alcantara både sender og mottar informasjon fra styring og underlag på en eksemplarisk måte. Minst like viktig i en bil som denne er bremser. Vår bil hadde det meste av utstyr, bortsett fra PDK, noe som også inkluderte keramiske bremser, som nok fort koster 50.000 kroner ekstra. De kommer sikkert særlig godt med om du har tenkt å ta med deg bilen ofte til Vålerbanen eller andre lekeplaser. Konklusjon
Cayman R er en strålende sportsbil. De små endringene gjør den enda skarpere og mer intens enn en Cayman S. Som meg, tror jeg du kommer til å hyle av glede om kapp med motorlyden. Til tross for at R handler om vektreduksjon, vil nok mange som kjøper denne bilen spandere på seg klimaanlegg og kanskje den 10 liter større bensintanken. Før du løper for å kjøpe kan det være greit å huske følgende: For det første, startprisen for Cayman R er 1.183.000 kroner, med PDK stiger den til 1.201.000. Over 550.000 av dette går rett i statskassa. For det andre, Norge har sammen med Belgia en 211-hesters utgave som fortsatt gjør unna sprinten på 5,8 sekunder og koster nesten en halv million mindre. Bedre for både førerkort og lommeboka… Er du entusiast er det imidlertid ikke tvil, Cayman R er et sanseløst morsomt leketøy både på og utenfor banen. Les mer om Cayman R i mars-utgaven av Bil, der kan du blant lese hva som skjedde da vi inviterte legendariske Walter Röhrl til å vise oss hva bilen kan utrette på bane.
Konkurrenter: Audi TT RS, Mercedes SLK + Fantastisk kjøremaskin med unik balanse. - Du må ofre litt komfort for vektreduksjonen Artikkel fra www.firmabil.no URL: |