[]
[] [firmabil.no] []

Bussen er tilbake


Stein Pettersen



På femtitallet kom den første Transporter, T1. Amerikanerne kalte den for Microbus, men for tyskerne har den alltid vært ”Bulli”. Nå er det 2011 og den er tilbake, mindre og uten å forurense verden.

Faktisk snakker vi om en nytolkning av en nytolkning her. For på bilutstillingen i Detroit i 2001, viste Volkswagen frem en 3,2-liters retrobuss. Den fikk mange godord, og gang på gang ble vi lovet at den skulle produseres, men ingenting skjedde.

LES : Retrobus kan bli virkelighet

I en ny tid har prioriteringene endret seg. V6-motoren er byttet ut med en elektromotor på 85 kiloWatt med et dreiemoment på 275 Newtonmeter. Batteriet ligger under gulvet og skal i følge Volkswagen kunne lades på mindre enn en time.

Toppfart er begrenset til 145 kilometer i timen, og 0-100 går unna på 11,6 sekunder.

Ifølge Volkswagen kan den kjøre 30 mil på en lading. Vi snakker konseptbil her, så dette blir naturlig nok litt; Tenk på et tall.

Mulig med andre løsninger
Retrodesign er jo ikke nytt for Volkswagen. En ny Beetle er på gang, og det kan jo hende at man også vil føle at tiden nå er inne for en liten retrobuss.

Elektrosporet er ikke det eneste som følges. Volkswagen sier at de også kan tenke seg å putte inn bensin- eller dieselmotorer på 1,0 eller 1,4 liter som er effektive, sikkert en billigere løsning enn batterier på kort sikt.

Designerne har valgt å holde seg trofast mot det enkle designet som den nederlandske VW-importøren Ben Pon skisset ned allerede i 1947. Det betyr korte overheng og lange vinduer som gir mye lys inne i bilen.

Men den slags er jo ikke like unikt lenger, for Bulli er slett ikke ulik moderne kassepersontransportbiler vi allerede har ute på veien, som Scion xB eller Kia Soul.

Kompakt og smart
Nytolkningen av Microbussen er 399 cm lang, 175 cm høy og 170 cm høy. Det gjør den kortere og lavere enn originalen, men til gjengjeld er den bredere. Akselavstanden er på 262 centimeter, fem centimeter kortere enn Touran.

Innvendig er designet også holdt enkelt. Bulli har plass til seks personer plassert på to rader. De to benkene kan brettes og fikses i mange forskjellige posisjoner, avhengig av behovene.

Den bakerste raden kan legges helt ned for å utnytte plassen til transport.

Som alt annet nå om dagen inkluderer også Bulli en iPad. I denne sammenhengen er det den som styrer alle underholdningstilbudene i bilen, i tillegg til navigasjon og telefonfunksjoner.

Totone
Den tofarges lakken bidrar naturligvis til å trekke linjene mot originalen. For det er også gjort en del endringer som skiller seg klart fra T1 og flere etterfølgere.

Driften er flyttet til forhjulene, og de runde frontlyktene er borte. De er i stedet erstattet med L-formede LED-lys som tjener som kjørelys, og med blinklysene ytterst i hvert hjørne.

Den klassiske V-formen er imidlertid beholdt i fronten og bidrar nok mye til å gjøre identifikasjonen tydelig.

Bak er det den horisontale linjen som dominerer, og jaggu har man ikke laget en dekor-diffusor i svart – hvem så den komme på en folkevognbuss ?

Den som venter
Volkswagen ville ikke si noe om når, eller i det hele tatt om, man vil produsere en variant av Bulli.

Erfaringene med håndteringen av Microbus gjør kanskje at vi får være litt forbeholdne, men det er imidlertid morsomt å se at Volkswagen lar de unge designerne leke seg med fortid som kan bli fremtid.

 

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: