[]
[] [firmabil.no] []

Mye nytt fra Ford


Jappe Eriksson



På bilutstillingen i Genève viser Ford flere nyheter. En konseptbil, en elektrisk Focus og en ny pickup.

Fords nye konseptbil heter B-MAX. Denne bilen er en innovativ og velutstyrt kompaktbil. Den har et nytt karosseridesign, uten den tradisjonelle B-stolpen og med skyvedører bak. Denne løsningen er allerede produksjonsklar, og skal gi en enklere tilgang til kupèen.

- Med sitt unike dørformat og dynamisk design sender B-MAX Consept et sterkt budskap om at småbilklassen snart vil bli utvidet med et usedvanlig stilig og allsidig kjøretøy, sier Stephen Odell, styreformann og administrerende direktør for Ford of Europe.

Ford har en ny visjon for sine kompakte biler. B-MAX Consept er bygget på Fords globale B-plattform og er 11 cm lengre enn Fiesta 5-dørs, og 32 cm kortere enn nye C-MAX.

Interiøret i den nye konseptbilen til Ford kombinerer det integrerte B-stolpe dørformatet med et fleksibelt og enkelt setesystem, som resulterer i et interiør med enkel anvendelighet og allsidighet.

Med for- og bakdørene åpne, er den samlede døråpningen på over 1.5 meter.

Forsetene er plassert 11 cm høyere enn i Fiesta, noe som gir B-MAX-sjåføren en høyere sittestilling med mer oversikt, mens benplass og takhøyde bak også er forbedret.

Motorer med lavt CO2-utslipp
B-MAX har en 3-sylindret 1.0-liters Ford EcoBoost bensinmotor, med Start-Stopp-system som betyr lave utslipp. Denne motoren representerer det neste trinnet i den globale EcoBoost motorfamilien.

Som med 1.6 og 2.0-liters EcoBoost-motorene til Ford, kombinerer også denne direkte innsprøytning, turboladning og doble, uavhengig variable kamakseltider for å oppnå mest mulig redusert utslipp.

Første elektriske Ford personbil
- Ford Focus Electric demonstrer vår forpliktelse til å tilby forbrukerne valg når det gjelder drivstoffeffektive og drivstoffrie biler. Det avanserte drivverket vil levere energieffektivitet og null direkte CO2-utslipp uten å redusere kjøregleden, sier Derrick Kuzak, direktør for Fords avdeling for global produktutvikling.

Når den settes til ladning, vil bilens omformer konvertere vekselstrømmen til likestrøm og lade opp batteripakken på 8-9 timer via et standard støpsel, eller 5-6 timer ved hjelp av en ladeboks. Hvis bilen kobles til en offentlig ladestasjon, kan bilen fullades på 3-4 timer.

Blant hjelpemidlene du kan få i denne bilen, finnes MyFord Touch kontakt-teknologi. Den presenterer viktig kjøretøyinformasjon. Systemets MyView lar sjåføren få tilgang til en rekke kjøredata, inkludert strømforbruk til tilbehør som kan påvirke bilens rekkevidde.

Ford er i forhandlinger med flere kraftleverandører i Europa for å forberede markedet på innføring av et smart ladesystem for fremtidige europeiske kunder.

Ford Ranger Wildtrack
Det er navnet på Fords nye pickup som debuterer på bilutstillingen i Genève. Bilen har mye ny teknologi, som Bluetooth, Voice Control og Ryggekamera.

I tillegg har den også fått nytt sikkerhetsutstyr som for eksempel ESP, som skal gi hjulene godt med grep, uansett underlag og værforhold.

Ford Ranger har en trekkevne på 3350 kg. Den kan også kjøre i vanndammer og elver som er opp mot 80 cm dype.

Motoralternativene til den nye pickupen er to dieselvarianter. Den ene er en 2.2-liters firesylindret Ford Duratorq TDCI-motor med 375 Nm og 150 hk.

Den andre er en større og mer kraftig variant. 3.2 liter 5-sylindret Ford Duratorq TDCI, med 470 Nm og 200 hk. Disse motorene kommer med en 6-girs manuell girkasse som standard.

Metal Ka
Ford lanserer også Metal Ka. Den skal gi kundene mulighet for en mer moteriktig, fargerik og luksuriøs bil. Ka Metal erstatter den forrige Tatoo-versjonen , og er nå på linje med Grand Prix og Digitalmodellen, som er med på å gi Ka-kundene mulighet til mer stil og moro i hverdagen.

- Med Metal Ka ser vi for oss mote og luksus. Det er som oftest i luksusbilene du ser blanke svarte farger med krom. Så der er veldig gøy at vi kan tilby dette i en Ford Ka, sier Martin Smith, Ford of Europe`s executive design director.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: