[]
[] [firmabil.no] []

Aventador inntar Genève


Stein Pettersen



Etter måneder med spekulasjoner, spionbilder og smådrypp rullet endelig den nye superbilen fra Sant’Agata inn på scenen.

Lamborghini Aventador LP700-4 er bilens fulle navn. Ikke helt overraskende har man hentet mange av designgrepene fra fjorårets Lamborghini Reventon.

Mens silhuetten ikke er ulik den utgående Murcielagoen, består etterfølgeren av betydelig flere elementer som det tar litt tid å venne seg til.

Det kan se ut som man har hatt et ønske om å gjøre bilen mer tredimensjonal. Jo da, jeg vet at den er det allerede, men legg merke til dørene, den spisse nesen og hekken som går ut i en spiss.

Aerodynamisk
Under LP700-4 er det flatt, og dette sammen med en trestegs utfoldbar spoiler, skal bidra til mer marktrykk og bedre kjøreegenskaper.

Spoileren ligger enten flatt, den går opp i fire graders vinkel for å gi stabilitet under høy hastighet, eller til elleve grader for mer marktrykk i mellomhastigheter.

Luftinntakene har fått sorte rammer, og foran preges bilen av Y-formede LED-kjørelys, som ligger rundt bi-xenon-lysene.

478 centimeter lang, 203 cm bred og bare 113,6 cm høy. Det gjør at den er både lenger, smalere og en millimeter høyere enn Murcielago.

Aventador
Navnet har Lamborghini hentet fra en okse som fikk Trofeo de la Peña La Madroñera for sin utholdenhet på Saragossa Arena i 1993, og oksekrefter er det da også under glasslokket bak setene.

En ny V12-motor på 6,5 liter gir friske 700 hestekrefter ved 8250 omdreininger, mens dreiemomentet ikke er mindre imponerende. 690 Nm dukker opp ved 5500 omdreininger, og man trenger ikke å være spåmann for å forstå at dette gjør vei i vellinga.

Kreftene kanaliseres ut til alle fire hjul via en syvtrinns automatisert manuell girkasse.

Ifølge Lamborghini skal kraftverket by på en velavrundet momentkurve med okselignende krefter i alle situasjoner, spontan reaksjon, og ikke minst - en lyd som er fintunet til det ytterste.

SE VIDEO FRA PREMIEREN:
(Teksten fortsetter under)

 

Alle harde fakta taler da også for seg.

0-100 går unna på 2,9 sekunder, mens toppfarten skal være 352 kilometer i timen.

Med 255/35 ZR19 foran og 335/30 ZR20 bak, viser F1-dekkleverandør Pirelli at de også kan gjøre jobben på gata.

For den som planlegger å bestille seg en Aventador, foreslår jeg at man setter i kryss på utstyrslista som gir gjennomsiktig motordeksel, det er som vanlig god italiensk brukskunst.

Ikke dobbelclutch
Lamborghini styrer langt unna toclutchkasser med den forklaring at dagens løsning er lettere og at man stadig forbedrer girkassa. 40 prosent raskere enn den som sitter i Gallardo, og i følge italienerne er dette den mest emosjonelle girkassa noen gang.

Stabilitetskontrollen kan sammen med girskift, gassrespons, differensial og styring tilpasses ved å velge Strada (vei), Sport eller Corsa (bane) i Drive Select Mode systemet.

Til tross for at det er mer elektronikk enn noen gang, har man også jobbet med vekt.

LP700-4 er den første produksjonsbilen fra Lamborghini som har en karbonfiber monocoque. Nye teknikker betyr at man kan bygge disse raskere og billigere enn tidligere.

I kombinasjon med aluminiumsrammer foran og bak og utstrakt bruk av lettvektsmaterialer, veier bilen 1575kg. Fortsatt litt, men det er 90 kilo mindre enn Murcielago LP640-4. Det betyr at den er raskere, bremser bedre og får bedre kjøreegenskaper.

Også motoren er lettere, og vektdistribusjonen er beholdt med 43:57.

Utslipp – hvem bryr seg egentlig? 398 gram per kilometer er tallet som du nå allerede har glemt.

Den som har vært riktig snill kan kanskje håpe på en av de første Aventadorene til sommeren, og prisen på rundt 2,5 millioner er før Sigbjørn vil ha betalt for de 398 grammene som han ikke glemmer like lett som deg.

SE LAMBORGHINIs PROMO-VIDEO:


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: