Saabs nye stasjonsvogn
Neste skritt i produktoffensiven til Saab er nye 9-5 SportCombi. Bilen debuterer i disse dager i Genève, og har som mål å konkurrere om kundene med Audi, BMW, Mercedes Benz og Volvo. Saab selv sier at denne bilen skal være et særpreget alternativ for kjøpere i segmentet for store, premium stasjonsvogner. Ordrebøkene åpner nå i mars, og de første bilene står klare for levering til kundene fra september. Den får samme utvalg av turbomotorer som til 9-5 sedan, for bensin, diesel og bioetanol. SportCombi kan også bestilles med Saabs system for firehjulsdrift, Saab XWD. LES: Vår test av Saab 9-5 sedan mot Volvo S80 Andre tekniske løsninger tilgjengelig er; DriveSense, adaptivt chassis, adaptiv konstantfartsholder, Bi-Xenonlys, og Pilot Head-up Display som viser førerinformasjon i frontruten, som i et jagerfly. Bagasjerommet er teppebelagt og formet for best mulig plassutnyttelse og enkel tilgang. Bakseteryggen kan felles ned 40/60 til nesten flatt, uten at du må gjøre noe med seteputene eller hodestøttene. Med setene nedfelt rommer bagasjerommet 1.600 liter og med setene oppe, 527 liter. Sideveggene i bagasjerommet er slette og loddrette, uten hjørner, hjulhus og åpninger som vanskeliggjør stuingen. 9-5 SportCombi og Sedan ble konstruert parallelt, og deler den samme utformingen av fronten og det meste av teknikken. Stasjonsvognen har som sitt visuelle særpreg fått en bakrute- og siderutekombinasjon som tilsynelatende er gjort i ett stykke. - Lanseringen av denne bilen er et etterlengtet skritt i gjennomføringen av vår nye produktoffensiv. Med 9-5 SportCombi er Saab tungt tilbake i det viktige markedssegmentet for store stasjonsvogner sier, Jan Åke Jonsson, sjef for Saab Automobile. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |