[]
[] [firmabil.no] []

Lyseblå superkatt


Stein Pettersen



XKR-S er Jaguars raskeste bil siden den smått legendariske superbilen XJ220.

På standen til Jaguar kan de fortelle meg at en ganske liten gruppe ingeniører har jobbet beinhardt med å gi godbilen XKR ytterligere forbedrede ytelser.

I praksis snakker vi da om 550 hestekrefter fra den 5-liters kompressormatede V8eren. Dreiemomentet er på svært hyggelige 680 Newtometer.

Ifølge våre britisk-indiske venner gir ikke XKR-S seg før man har nådd 300 kilometer i timen, og sprinten fra 0-100 går unna på mindre enn fire sekunder.

Massive bremser
XKR-S får Jaguars nye adaptive hjuloppheng sammen med oppgraderte dempere og et aktivt sportseksosanlegg.

Utvendig ser vi også at Jaguar har gjort klare forbedringer for å gi øke marktrykk og kjøle de voldsomme bremsene.

Bremseskivene måler 380 millimeter foran og 376 millimeter bak, det er større enn de som sitter på en Lamborghini Murcielago…

Nye lykter
De mest oppmerksomme av BilNorges lesere vil ganske sikkert legge merke til at XKR-S har fått nye hovedlys, de kommer som en del av en mindre ansiktsløftning av hele XK-modellrekka i 2012.

For den som bryr seg om den slags for en bil som dette, sier Jaguar at utslippene skal ligge på under 300 g/km - noe som bør plassere den omtrent i toppen av klassen, uten at det betyr all verden.

SE VIDEO FRA PREMIEREN:


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: