Endelig: Rolls-Royce blir Silent
Tidlig reklame for Rolls-Royce sa at den eneste lyden du kunne høre i den bilen, var klokken som tikket. Lett overdrivelse var nok det, men nå er den her: den lydløse Rollsen. Elektrisk er den også. Et viktig prinsipp i det jeg driver med er at jeg aldri påstår at noe er først. Selv om jeg var fristet til å påstå at Rolls-Royce 102X, vist i Genève nå, var verdens første elektriske Rolls. Men så kom jeg på at sikkert ikke, bare det at Henry Royce jobbet med strøm før han begynte med bil gjør den påstanden usannsynlig. Nå har jeg ennå ikke funnet noen elektrisk bil fra Rolls eller Royce, men det var i hvert fall en av kundene til Royce som bygget elektriske tosetere rundt det forrige århundreskiftet, og der fant man motorer bygget av Henry Royce. Charles Rolls jobbet med å selge el-biler før han møtte Royce, og Claude Johnson, mannen som er kjent som ”bindestreken i Rolls-Royce”. Claude Johnson var en del av noe som het City and Suburban Electric Car Project før han gjorde god forretning ut av det å føre Rolls og Royce sammen. Jeg er sikker på at graver jeg lenge nok, vil jeg også finne en ren el-Rolls. Eksperiment De påstår at dette er for å sjekke ut egenskaper og potensielle kunders reaksjoner, og at det ikke er meningen å sette denne modellen i produksjon. Men den er så stappfull av tekniske (og estetiske) spesialiteter at det er helt tydelig de mener alvor. Bare det at bilen er forberedt for induksjonsladning (du parkerer den nær en kraftig spole, så lades batteriene uten at det er fysisk kontakt mellom kilde og mottaker), sier at teknikerne har kommet lengre enn dagens konvensjonelle el-bil. RR snakker om den største batteripakken som noensinne er montert i en personbil. 71 kWh yter den, men allikevel snakkes det ikke om mer enn 200 km rekkevidde – det er jo ikke akkurat noe lite og lett dette her. To motorer Den er flat og ligger på 800 Nm, der forbrenningsmotoren peaker med 720 Nm på 3.500 omdreininger. El-bilen har en toppfart elektronisk begrenset til 160 km/t, og null til hundre går på ca. 8 sekunder, der bensinbilen bruker 5,7. Vekten er jo tross alt på 2.720 kg, der standardutgaven ligger 200 kg under. 8 timer tar det å lade opp de 96 NCM-cellene, eller 20 timer dersom du bare har et vanlig hull i veggen. Grønnere Makrolon heter det materialet de har brukt, i stedet for rustfritt stål som du til vanlig opplever Spirit of Ecstasy i. Men det er ikke den eneste endringen. Skinnet er for eksempel ikke krom-garvet, nå heter det Corinova-garvet, som er en ren vegetar-prosess for ytterligere å presisere at dette dreier seg om miljø. Skinnet blir kanskje ikke like hanskemykt, men det blir en helt fantastisk struktur og overflate i det. Nano-partikler Men effekten kommer fra noen keramiske nano-partikler – de har en størrelse på 1/1000 av vanlige metallic-partikler, det vil si at et hårstrå er mellom 8000 og 80000 ganger tykkere enn disse bitene. Nå skal bilen (det blir sikkert bygget flere av den) ut på lange turneer. Dels skal teknologien prøves ut – og de resultatene vil nok bli fulgt nøye av hele BMW gruppen. Og dels skal man måle potensielle kunders reaksjon. Når du begynner å komme opp i 200.000 pluss sjiktet (vi snakker euro), er det ofte litt andre synspunkter ute og går. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |