[]
[] [firmabil.no] []

Italdesign i nytt miljø


Jon Winding-Sørensen



At Italdesign-standen i Genève var flyttet helt opp til Volkswagen, gjorde ikke noe. De er like selvstendig kreative som før.

I alle år fikk du Italdesign rett i synet når du kom med rulletrappen opp til annen etasje på Genève-utstillingen. Og langt bak, på samme gulv, fant du alle merkene i Volkswagen-gruppen, samlet til en kjempemessig maktdemonstrasjon.

I fjor kjøpte VW opp store deler av Italdesign, så det var kanskje ikke overraskende at italienerne også var flyttet opp til Store Far.

Men med egen stand som skilte seg klart ut fra de andre merkene i gruppen, og med et par biler som klart viste hvorfor VW syntes det var en god idé å koble seg tettere opp mot Torino.

Lange relasjoner
For Italdesign, med Giorgetto Giugiaro, og Volkswagen, har alltid hatt tett kontakt. Den første Golfen, en av de bilene som virkelig fikk VW ut av intensivavdelingen, var et av Giugiaros virkelige mesterverk, og senere har det vært veldig tett samarbeid mellom de to.

Ikke minst husker vi noen av de fantastiske karosseriene Giugiaro tegnet da Gruppen en periode lekte seg med motorer med mer enn 12 sylindre. Den blandingen av superbiler og drømmebiler har vi aldri sett maken til.

Nå er det mye mer ned på jorda igjen, de viser to forslag på biler i segmentet rett under Golf.

GO er en slags mini-MPV, helt i Italdesigns ånd, med maks innvendig plass, og kompakt, rent eksteriør.

TEX er mer en sportslig små-kupe (den første Sciroccoen kom også fra Italdesign) og kan lett rettes opp litt for å få en fullverdig femdørs hatchback. Jeg så i hvert fall tendenser til den nesten Polo / Golf, slik jeg gjerne skulle sett den.

VW-basert
Begge bilene er bygget på og rundt VW-teknologi. GO er en ren el-bil, bygget på VWs hyllevare som de kaller Blue-e-motion, mens TEX har Twin Drive hybriden som gir den mulighet til å kjøre 35 km i ren elektrisk modus.

Det som også er litt morsomt er at begge er bygget på den nye MQB-arkitekturen. Bokstavene betyr Modularer Quer Baukasten – og beskriver ikke annet enn Volkswagens fremtidige byggekloss-opplegg som gir en hittil ukjent fleksibilitet når det gjelder bilers struktur.

Foreløpig er ingen av Gruppens produksjonsmodeller bygget på MQB – den første vil vi se neste år – jeg regner med at det blir en av de modellene vi til nå har kalt Up. Og dette Giugiaro-arbeidet viser hva man kan få ut av byggeklossene.

Fleksibelt
I GO har vi altså en akselavstand som en Passat, 270 cm, men lengden er allikevel under 4 meter. Mer plass enn i en stor SUV og et bagasjerom som ligger på mellom 400 og 525 liter avhengig av hvordan du sleider setene.

Her finner vi spor av Italdesigns New York Taxi fra 1976, og du kan følge linjen via Megagamma fra 1978, Struktura fra 1998 og Emas fra i fjor. VW kjøpte ikke bare glupe designere, de kjøpte masse historie og tradisjon også.

Men det er noe annet her også, kunne Giorgetto Giugiaro fortelle ved presentasjonen:

”Både Walter de’Silva (Volkswagens design-supremo) og jeg elsker enkelte italienske tegneserier. Blant annet den om Tex Willer, sheriff. Og takket være forlagshuset til Sergio Benelli, kunne vi oppfylle drømmen vår om å kalle opp en av bilene våre etter denne helten.”

Kanskje de to også snart kan sette seg ned og bli enige om hvordan Folkevogn-fronten skal se ut fremover. Det er et område der de’Silva trenger god hjelp nå, og disse to bilene antydet nye muligheter.

SE VIDEO AV KONSEPTENE:

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: