[]
[] [firmabil.no] []

Selger Nordekk til Nordisk Dekk Import





En av Skandinavias største dekkimportører, Nordisk Dekk Import AS overtar importen av Toyo. Og en særdeles lønnsom virksomhet.

- Nordekk AS er ikke lenger stor nok til å stå alene i det norske markedet, sier grunnleggeren av Nordekk AS i Noresund, Bjørn Ørpen.

- Derfor er jeg glad for at det er en av Skandinavias største importører av dekk, Nordisk Dekk Import AS (NDI), som overtar selskapet.

- Toyo i Norge kommer i sikre hender hos NDI, sier Ørpen.
 
Nordekk blir en avdeling av Nordisk Dekk Import på lik linje med NDI’s øvrige avdelinger i Norge, og NDI fortsetter med eksklusiv import av Toyo-dekk til Norge.
 
Bjørn Ørpen leier ut sine ca. 2.500 kvadratmeter store bygninger i Noresund til NDI Norge.
 
Nordekk AS omsatte i 2009 for 52 millioner kroner, og fikk et resultat før skatt på 11,2 millioner. Samlet resultat for 5-års perioden 2005-2009 er på hele 85,4 millioner kroner.
 
Dekkimport siden 1966
Bjørn Ørpen (72) er en av den norske dekkbransjes grand old men. Han er handelsutdannet og begynte som ung med import av israelske Alliance-dekk til Norge i 1966.
 
I 1971 ble firmaet "Bjørn Ørpen" (skiftet navn til Nordekk AS i 1980) importør av japanske Toyo-dekk, som på den tiden var et ukjent dekkmerke i Norge.
 
- Det var tilfeldig, at jeg ble importør av nettopp Toyo. Det var ikke mange nordmenn som visste om Toyo på den tiden, og den naturlige skepsis til et ukjent japansk dekkmerke var stor, sier han.
 
- Jeg var klar over at Toyo allerede den gangen var et anerkjent dekkmerke mange steder i verden. Blant mine første Toyo-kunder var det flere meget store virksomheter.
 
- De kjente til Toyo-kvaliteten fra utlandet, og da de store norske virksomhetene valgte Toyo, fulgte resten av markedet med. Toyo ble raskt anerkjent som et høykvalitetsdekk.
 
- I dag er Toyo et av de mest anerkjente og ledende dekkmerker på det norske markedet for anlegg, industri og lastebildekk, sier Ørpen.
 
- NDI har en stor kontaktflate, og jeg ser et stort potensiale for NDI til ytterligere å utvikle Toyo i Norge. Blandt annet på person- og varebildekk, hvor Toyo’s markedsandel i Norge pr. i dag er på 2,5 prosent, sier Bjørn Ørpen.
 
Ørpen har ikke har tenkt seg å gå av med pensjon. Han forlater dekkbransjen, men fortsetter sine engasjementer i de fire selskapene han eier innen eiendom og finans.
 
Nordisk Dekk Import (NDI) og Toyo
Har hovedkvarter i Danmark. Er i tillegg til Danmark og Norge representert i Sverige, Tyskland og England. Sigmund Knutsen, direktør for NDI Norge, blir ansvarlig for den fremtidige utvikling, markedsføring og salg av Toyo i Norge.
 
- Toyo er et stort dekkmerke for NDI i både Danmark og Sverige, og vi har i mange år vært interessert i å selge merket også i Norge, sier han.
 
NDI Norge har avdelinger i Oslo, Kristiansand, Haugesund, Bergen, Ålesund, Trondheim og Tromsø.
Noresund-avdelingen ved Krøderen ca 10 mil fra Oslo, blir NDI Norge’s hovedlager for dekk og felger til anlegg, industri og lastebiler.
 
NDI starter også snart med å selge og markedsføre dekkomleggere, balanseringsmaskiner, løftebukker osv. fra bla. Sice og John Bean, og blir dermed en komplett leverandør til dekkbransjen.
 
I april kan NDI også tilby BioFill - et miljøvennlig to-komponents fyllstoff som gjør dekk punkteringsfrie. Noresund avdelingen er tiltenkt en viktig rolle som kontaktavdeling og lager for disse produktene fremover.
 
- Det er derfor meget gledelig for oss at tidligere nøkkelpersoner i Nordekk AS som Geir Ørpen, Jo Erland Ørpen og Jan Håkon Hofton kan ønskes velkommen som nye medlemmer av NDI familien i Norge, sier Sigmund Knutsen.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: