[]
[] [firmabil.no] []

Nå starter Formel 1-sesongen


Stein Pettersen



To uker forsinket starter i helgen F1-sirkuset i Australia. FIA mener de denne gangen har funnet nøkkelen til enda mer spennende racing. Her er de viktigste endringene.

Ny justerbar bakvinge, ny dekkleverandør og ekstra krefter med KERS. 

FIA har sammen med eierne av de kommersielle rettighetene til sporten, med Bernie Ecclestone i spissen, tatt nye grep for å virkeliggjøre drømmen om flere forbikjøringer og enda mer spenning i Formel 1.

På toppen kommer også en regelendring for kvalifiseringen som kan gjøre det vanskelig for de dårligste teamene å få starte løpene i det hele tatt.
 
Alt dette betyr nok en gang at man har justert formelen som kalles 1.
 
Justerbare bakvinger
Det nye regelverket for bevegelige karosserideler gjør det tillatt for føreren å justere bakvingen. Ved å endre vinkelen på vingen innenfor et begrenset område, skal man gjøre det lettere å kjøre forbi ved at det blir lettere å ligge tett bak bilen foran.
 
Justeringen av vingen blir elektronisk overvåket. Under trening og kvalifisering kan den brukes når som helst, men under løp kan den kun aktiveres når det er mindre enn ett sekund til bilen foran, og bilen befinner seg i ferdig definerte soner på banen.
 
Systemet deaktiveres i det øyeblikket føreren bremser. Den justerbare frontvingen som vi så forrige sesong blir forbudt.
 
Ingen doble diffusorer eller F-duct
Den doble diffusoren til Mercedes-teamet var en viktig bidragsyter for suksessen til Mercedes i 2009.
 
I fjorårets sesong så vi også ytterligere aerotriks som den omstridte F-ducten, den er også forbudt i 2011.  
 
KERS
Kinetic Energy Recovery Systems er tilbake fra 2011.
 
Etter å ha vært testet ut i 2009 uten helt å slå til, er det tilbake fra årets sesong. KERS utnytter energien som genereres under bremsing og lagrer den, slik at den kan brukes for å gi bilene ekstra krefter i en begrenset periode.
 
Systemet er på mange måter det samme som i 2009. Husk imidlertid på at det siden den tid ikke er tillatt å fylle drivstoff under løpet, noe som har ført til større bensintanker og mindre plass til batterier og selve KERS-enheten.
 
På den positive siden har man økt minimumsvekten på bilene til 640 kg, noe som gjør at tyngre førere ikke lenger har samme handikap som de hadde med en bil med KERS, fordi vektdistribusjonen ble høyere enn hos konkurrentene.
 
Bedre sikring av hjul.
Også i 2010-sesongen så vi dekk som forsvant fra bilene under krasj og skapte farlige situasjoner. Derfor har man nå bestemt at man skal montere enda en wire som sikrer at hjulet ikke skal forlate bilen ved en ulykke.
 
Dekk
Etter at Bridgestone bestemte seg for å forlate Formel 1 etter 2010-sesongen, er det Pirelli som overtar som den eneste dekkleverandøren til F1.
 
Den Italienske dekkprodusenten som sist var representert i 1991, har påtatt seg ansvaret for å utstyre teamene med dekk de neste tre årene.

LES OGSÅ: Formel 1 fra Tyrkia
 
Antallet dekk tilgjengelig er ytterligere redusert i 2011. Hver fører har nå 11 sett tørrværsdekk tilgjengelig for en løpshelg. Førerne får tre sett, to prime og ett option til å bruke i de to første treningene.
 
Ett av dem må leveres etter hver trening.
 
Deretter vil ytterligere åtte sett være tilgjengelig for resten av helgen, selv om ett sett av hver type må leveres tilbake før kvalifisering.
 
Fortsatt er det slik at førerne må bruke begge typene dekk i et normalt tørt løp. Om dette ikke skjer, blir føreren diskvalifisert.
 
For at publikum og tv-seere skal se forskjell, har dekkene ulik farge på teksten på siden av dekkene.
 
Slik kan du se forskjellene:
Regndekk: Orange
Intermidiate: Lyseblå
Supersoft: Rød
Soft: Gul
Medium: Hvit
Hard: Grå
 
Girkasser.
Som en del av kampen for å gjøre F1 billigere, som om det noen gang kommer til å bli tilfelle, har man nå bestemt at en girkasse skal holde fem løpshelger – det er en helg mer enn fjorårets regelverk.
 
107 prosentregelen
I den første kvalifiseringsomgangen vil enhver fører som ikke klarer å sette en rundetid innenfor 107 prosent av tiden til den beste føreren i omgangen, ikke få lov å starte løpet.
 
Riktignok vil man under spesielle omstendigheter kunne gjøre unntak. Løpsledelsen kan med andre ord ta hensyn også til tider som er satt under trening.
 
Kortere dager
Teamene får ikke lenger lov å jobbet døgnet rundt med bilene sine. Ingen mekanikere vil slippe inn på banen mellom midnatt og klokken seks om morgenen om kvalifiseringen starter klokken ti.
 
Imidlertid har alle teamene mulighet til å få unntak for denne regelen inntil fire ganger gjennom hele sesongen.
 
Teamordre
Den mye omstridte regelen som forbød teamordre er fjernet fra og med denne sesongen. Likevel vil det trolig variere fra team til team i hvilken grad de vil la førerne sine konkurrere fritt helt frem til sesongslutt.
 
Sesongkalender 2011
27. mars: Australia GP - Albert Park Grand Prix Circuit, Melbourne
10. april: Malaysian GP - Sepang International Circuit, Kuala Lumpur
17. april: Kina GP - Shanghai International Circuit
8. mai: Tyrkia GP - Istanbul Park
22. mai: Spania Circuit de Catalunya, Barcelona
29. mai: Monaco GP - Circuit de Monaco, Monte Carlo
12. juni: Canada GP - Circuit Gilles Villeneuve, Montreal
26. juni: Europa GP - Valencia Street Circuit
10 juli: Storbritannia GP - Silverstone Circuit
24. juli: Tyskland GP – Nürburgring
31. juli: Ungarn GP - Hungaroring, Budapest
28. august: Belgia GP - Circuit de Spa-Francorchamps, Spa
11. september: Italia GP - Autodromo Nazionale Monza
25. september: Singapore GP - Marina Bay Street Circuit
9. oktober: Japan GP - Suzuka Circuit
16. oktober: Korea GP - Korean International Circuit, Yeongam
30. oktober: India GP - Jaypee Group Circuit, Greater Noida
13. november: Abu Dhabi GP - Yas Marina Circuit
27. november: Brasil GP - Autódromo José Carlos Pace, São Paulo
 
HER FINNER DU OVERSIKT OVER TEAM OG FØRERE
 
Her kan du se Formel 1 i helgen:

Natt til fredag:

02.30-04.00: Trening 1 på Viasat Motor og Viasat Motor HD
06.30-08.00: Trening 2 på Viasat Motor og Viasat Motor HD

Natt til lørdag:

04.00-05.00: Trening 3 på Viasat Motor og Viasat Motor HD
07.00-08.00: Kvalifisering på Viasat Motor, Viasat Motor HD og Viasat Sport HD

Søndag:

07.00-10.30: Formel 1 Studio og Australia Grand Prix
 
NB - Husk at vi klokka skal stilles en time frem natt til søndag! - NB

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: