Nå starter Formel 1-sesongen
To uker forsinket starter i helgen F1-sirkuset i Australia. FIA mener de denne gangen har funnet nøkkelen til enda mer spennende racing. Her er de viktigste endringene. Ny justerbar bakvinge, ny dekkleverandør og ekstra krefter med KERS. FIA har sammen med eierne av de kommersielle rettighetene til sporten, med Bernie Ecclestone i spissen, tatt nye grep for å virkeliggjøre drømmen om flere forbikjøringer og enda mer spenning i Formel 1. På toppen kommer også en regelendring for kvalifiseringen som kan gjøre det vanskelig for de dårligste teamene å få starte løpene i det hele tatt. Alt dette betyr nok en gang at man har justert formelen som kalles 1. Justerbare bakvinger Det nye regelverket for bevegelige karosserideler gjør det tillatt for føreren å justere bakvingen. Ved å endre vinkelen på vingen innenfor et begrenset område, skal man gjøre det lettere å kjøre forbi ved at det blir lettere å ligge tett bak bilen foran. Justeringen av vingen blir elektronisk overvåket. Under trening og kvalifisering kan den brukes når som helst, men under løp kan den kun aktiveres når det er mindre enn ett sekund til bilen foran, og bilen befinner seg i ferdig definerte soner på banen. Systemet deaktiveres i det øyeblikket føreren bremser. Den justerbare frontvingen som vi så forrige sesong blir forbudt. Ingen doble diffusorer eller F-duct Den doble diffusoren til Mercedes-teamet var en viktig bidragsyter for suksessen til Mercedes i 2009. I fjorårets sesong så vi også ytterligere aerotriks som den omstridte F-ducten, den er også forbudt i 2011. KERS Kinetic Energy Recovery Systems er tilbake fra 2011. Etter å ha vært testet ut i 2009 uten helt å slå til, er det tilbake fra årets sesong. KERS utnytter energien som genereres under bremsing og lagrer den, slik at den kan brukes for å gi bilene ekstra krefter i en begrenset periode. Systemet er på mange måter det samme som i 2009. Husk imidlertid på at det siden den tid ikke er tillatt å fylle drivstoff under løpet, noe som har ført til større bensintanker og mindre plass til batterier og selve KERS-enheten. På den positive siden har man økt minimumsvekten på bilene til 640 kg, noe som gjør at tyngre førere ikke lenger har samme handikap som de hadde med en bil med KERS, fordi vektdistribusjonen ble høyere enn hos konkurrentene. Bedre sikring av hjul. Også i 2010-sesongen så vi dekk som forsvant fra bilene under krasj og skapte farlige situasjoner. Derfor har man nå bestemt at man skal montere enda en wire som sikrer at hjulet ikke skal forlate bilen ved en ulykke. Dekk Etter at Bridgestone bestemte seg for å forlate Formel 1 etter 2010-sesongen, er det Pirelli som overtar som den eneste dekkleverandøren til F1. Den Italienske dekkprodusenten som sist var representert i 1991, har påtatt seg ansvaret for å utstyre teamene med dekk de neste tre årene. LES OGSÅ: Formel 1 fra Tyrkia Antallet dekk tilgjengelig er ytterligere redusert i 2011. Hver fører har nå 11 sett tørrværsdekk tilgjengelig for en løpshelg. Førerne får tre sett, to prime og ett option til å bruke i de to første treningene. Ett av dem må leveres etter hver trening. Deretter vil ytterligere åtte sett være tilgjengelig for resten av helgen, selv om ett sett av hver type må leveres tilbake før kvalifisering. Fortsatt er det slik at førerne må bruke begge typene dekk i et normalt tørt løp. Om dette ikke skjer, blir føreren diskvalifisert. For at publikum og tv-seere skal se forskjell, har dekkene ulik farge på teksten på siden av dekkene. Slik kan du se forskjellene: Regndekk: Orange Intermidiate: Lyseblå Supersoft: Rød Soft: Gul Medium: Hvit Hard: Grå Girkasser. Som en del av kampen for å gjøre F1 billigere, som om det noen gang kommer til å bli tilfelle, har man nå bestemt at en girkasse skal holde fem løpshelger – det er en helg mer enn fjorårets regelverk. 107 prosentregelen I den første kvalifiseringsomgangen vil enhver fører som ikke klarer å sette en rundetid innenfor 107 prosent av tiden til den beste føreren i omgangen, ikke få lov å starte løpet. Riktignok vil man under spesielle omstendigheter kunne gjøre unntak. Løpsledelsen kan med andre ord ta hensyn også til tider som er satt under trening. Kortere dager Teamene får ikke lenger lov å jobbet døgnet rundt med bilene sine. Ingen mekanikere vil slippe inn på banen mellom midnatt og klokken seks om morgenen om kvalifiseringen starter klokken ti. Imidlertid har alle teamene mulighet til å få unntak for denne regelen inntil fire ganger gjennom hele sesongen. Teamordre Den mye omstridte regelen som forbød teamordre er fjernet fra og med denne sesongen. Likevel vil det trolig variere fra team til team i hvilken grad de vil la førerne sine konkurrere fritt helt frem til sesongslutt. Sesongkalender 2011 27. mars: Australia GP - Albert Park Grand Prix Circuit, Melbourne 10. april: Malaysian GP - Sepang International Circuit, Kuala Lumpur 17. april: Kina GP - Shanghai International Circuit 8. mai: Tyrkia GP - Istanbul Park 22. mai: Spania Circuit de Catalunya, Barcelona 29. mai: Monaco GP - Circuit de Monaco, Monte Carlo 12. juni: Canada GP - Circuit Gilles Villeneuve, Montreal 26. juni: Europa GP - Valencia Street Circuit 10 juli: Storbritannia GP - Silverstone Circuit 24. juli: Tyskland GP – Nürburgring 31. juli: Ungarn GP - Hungaroring, Budapest 28. august: Belgia GP - Circuit de Spa-Francorchamps, Spa 11. september: Italia GP - Autodromo Nazionale Monza 25. september: Singapore GP - Marina Bay Street Circuit 9. oktober: Japan GP - Suzuka Circuit 16. oktober: Korea GP - Korean International Circuit, Yeongam 30. oktober: India GP - Jaypee Group Circuit, Greater Noida 13. november: Abu Dhabi GP - Yas Marina Circuit 27. november: Brasil GP - Autódromo José Carlos Pace, São Paulo Her kan du se Formel 1 i helgen: Natt til fredag: 02.30-04.00: Trening 1 på Viasat Motor og Viasat Motor HD 06.30-08.00: Trening 2 på Viasat Motor og Viasat Motor HD Natt til lørdag: 04.00-05.00: Trening 3 på Viasat Motor og Viasat Motor HD 07.00-08.00: Kvalifisering på Viasat Motor, Viasat Motor HD og Viasat Sport HD Søndag: 07.00-10.30: Formel 1 Studio og Australia Grand Prix NB - Husk at vi klokka skal stilles en time frem natt til søndag! - NB Artikkel fra www.firmabil.no URL: |