[]
[] [firmabil.no] []

Volvos elektriske


Jon Winding-Sørensen



Det har kommet mange "radiobiler" det siste halve året. Volvos hel-elektriske C30 er den siste vi har kjørt.

Volvo er nå i ferd med å bygge en kort serie på 250 elektriske C30 biler. Noen av dem kommer til Norge.

Det ser ut som om Oslo og Bergen kanskje blir de mest aktuelle markedene. Og siden dette er snakk om et typisk erfa-prosjekt, skal ikke bilene selges. De som vil delta som test- og utviklings-førere, må lease bilen.

Denne gangen var øvelsene litt annerledes enn de har vært tidligere i vinter. Det har som regel vært snakk om å bli dekantert fra en flyvemaskin et ganske varmt sted i Europa, der vi så fikk kjøre en bil, mer eller mindre eksperiment, under ganske kontrollerte omstendigheter.

Denne gang kjørte jeg bil til Gøteborg, og som en ekstra bonus var transportfartøyet en vanlig C30, slik at det ga meg en glimrende mulighet til å slå fast om jeg kunne kjenne noen endringer i måten den elektriske oppførte seg på.

Sikkerhet i høysetet
Volvo presiserer nemlig at deres el-biler skal bygges kompromissløst, både med hensyn til sikkerhet, komfort og kjøreglede. Sikkerhetsbiten har de allerede vist, de tok med seg en ferdigsmelt utgave til bilutstillingen i Detroit i år.

Nå var den hentet tilbake til Gøteborg. At Volvos biler er bra i smell vet vi jo, og her hadde de vist batteripakkene, under bilen og ganske langt bak, like stor oppmerksomhet som de ellers viser personene inne i bilen: kapslene med batteriene var ikke påvirket. Ikke en gang av ganske seriøs oppmerksomhet bakfra.

Bortsett fra dashbordet og girvelgeren, var dette en vanlig C30 å sette seg inn i. Her var det heller ikke noe kunstig lyd, så vi måtte forholde oss til instrumentene for å slå fast at systemene levde.

Den vanlige, alltid like imponerende, sømløse akselerasjonen – og vi var i gang. I vårens mest utrolige snøvær.

Understyrt
Derfor var det ingen sak å slå fast at på underlig vis hadde man klart å få såpass mye mer vekt forover, på tross av at batteriene ligger veldig langt bak, at understyring igjen er blitt en del av Volvos vokabular.

Selvfølgelig aksentuerte føret denne karakteristikken, men åpenbart er det at man ikke har klart å beholde samme kjøreopplevelse som i den ”normale”. 

Det skulle bare mangle, noen hundre kilo mer betyr jo også skikkelig omkalibrering av både fjærer og dempere, og den større massen merket vi tydelig på en helt annen type komfort.  

Men vi merket jommen også at både ABS’en og stabilitetskontrollen virket akkurat like bra som i den ”ordentlige” utgaven.

Tilstrekkelig
At bilen er elektronisk begrenset til 130 km/t gjorde ikke noe denne snøfredagen på veier i og rundt Gøteborg, at akselerasjonen heller ikke er i fyrverkeriklassen er fullstendig uinteressant når det ikke var en eneste bil som tok oss i trafikklys-grandprixene.

Og at rekkevidden på 160 km krøp ned mot nærmere 100, er jo noe alle med en smule fornuft må forstå blir resultatet av at varmeseter og varmeapparat og vindusviskere og bakrutevarmer også bidrar.

Men det var ganske morsomt å prøve å vriste de siste 15 kilometerne ut av batteriene. For Volvoen går nemlig over i en ”jeg-skal-hjelpe-deg-hjem” modus når det begynner å bli lite saft.

Og den var merkbar. Det tilsvarer en slags nødinnstilling for et vanlig motorstyreprogram, den gjør alt den kan for å hindre deg i å sløse med amperene.

Så jeg kunne glemme å akse noe særlig, og kjøre fort var den ikke interessert i, men det hele var allikevel så fornuftig lagt opp at jeg følte meg ikke som noen rullende fare, verken for meg selv eller andre.

Konklusjon: En veldig brukbar modell i den stadig mer omfattende Volvo C 30-modellrekken.

SE VIDEO UNDER TEKNISKE DATA

FAKTA Volvo C30 Electric

Motor:

1 el-motor. Forhjulsdrift. Effekt82 kW.

Batteritype:

Li-ion.

Batterikapasitet:

24 kWh

L/B/H:

427/178/145 cm

Akselavstand:

264 cm

Egenvekt:

1500 kg

Bagasjerom: 250 – 890 l

 

Aks. 0-100 km/t:

10,5 sek

Toppfart:

130 km/t

Rekkevidde:

160 km

Pris:

leasingpris ennå ikke bestemt

Konkurrenter: andre biler som søker testførere som vil betale for privilegiet.

+ Nesten som en vanlig C30

- Eieren må bruke hodet når han planlegger dagens kjøring

SE VIDEO:

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: