Europeisk i40-lansering i Oslo
I slutten av juni blir Oslo arena for den europeiske lanseringen av Hyundai i40. Biljournalister fra 27 land deltar. Vi har allerede kjørt nykommeren i Tyskland. Ved Hyundais europeiske hovedkontor i Frankfurt pågår det hektisk aktivitet for å planlegge den europeiske lanseringen av nykommeren i40, stasjonsvognen som blir bilprodusentens viktigste modell de kommende årene. Med base på Holmenkollen Park Hotel skal en samlet europeisk motorpresse få anledning til å kjøre bilen på veier i Oslo-området fra 20. juni. Den norske importøren har tunge planer for denne bilen som skal konkurrere mot etablerte storselgere som Toyota Avensis, Ford Mondeo, Volkswagen Passat og Mazda6 i det store familie- og firmabilsegmentet. De regner med å selge 1000 biler i år, mens det ubeskjedne målet for 2012 er 2000 biler. Førseriebiler Vårt førsteinntrykk etter å ha kjørt bilen med både diesel- og bensinmotor på varierte veier i Frankfurt-området denne uken, er meget positivt. Med tanke på at vi kjørte en bilmodell som ikke er satt i serieproduksjon ennå, og at finjusteringen av hjulopphenget dermed ikke er helt ferdig, fikk vi et inntrykk av at Hyundai i40 har alle muligheter til å gjøre akkurat så stort innhugg i markedet som den norske importøren har kalkulert med. Fire motoralternativer er klare til lanseringen: To dieselmotorer, begge med1,7-liters volum og henholdsvis 136 hk og 115 hk. Sistnevnte vil prismessig komme gunstig ut her hjemme. I bensinavdelingen finner vi en 2,0-liter med 177 hk og en1,6-liter med 135 hk. Ytterligere en dieselmotor vil komme, også den med 1,7-liters volum, men med solide 165 hk. Alle motorvarianter er kombinert med sekstrinns manuell girkasse, men de største motorene kan også levers med automatkasse. Hyundai har også planer om å komme med en dobbelclutchkasse, men de vil ikke si noe om tidspunktet ennå. Komfortabelt oppsett Vi kjørte dieselutgaven med 135 hk og bensinutgaven med 177 hk. Førstnevnte lå merkbart høyere i støynivå, men dette er en av detaljene som fabrikken skal rette på før serieproduksjonen starter for fullt. Førermiljøet er oversiktlig og gir meget god kvalitetsfølelse – ikke på nivå med Audi og BMW, men fullt på høyde med for eksempel Avensis og Mondeo. Bilen har et velfungerende chassis med et oppsett som ligger lenger ute på den komfortable enn den sportslige siden av skalaen for kjøreegenskaper. Styringen er presis og gir akseptabel styrefølelse. Kupeen er rommelig, og både benplassen i baksetet og bagasjevolumet ligger minst på høyde med konkurrentene. Prisene? De er ikke klare ennå, men regn med at de vil ligge noen tusenlapper under de viktigste konkurrentene med tilsvarende motor og utstyrsnivå. Fakta Hyundai i40 1.7 115 hk Motor: 4-syl. turbodiesel Effekt: 85 kW (115 hk) v/4000 o/min., 260 Nm v/1750-2750 o/min. Mål: 477x182x147 cm (L/B/H) Akselavstand: 277 cm Egenvekt m/fører: 1560 kg Bagasjevolum: 553 liter Aks. 0-100 km/t: 12,9 sek. Toppfart: 190 km/t Snittforbruk: 0,43 l/mil CO2-utslipp: 122 g/km Pris: Ikke klar Konkurrenter: Toyota Avensis, Mazda6, Opel Insignia, Peugeot 508, VW Passat, Ford Mondeo.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |