10 smarte under 50.000
BRUKTBIL: Det er absolutt mulig å få seg en praktisk og smart bil for under 50.000 kroner. Et fullt fungerende transportmiddel for samme sum penger som en ny bil har i verditap på et år - her får du 10 forslag. Det er alltid risikosport å bevege seg i dette prissegmentet når man snakker om bruktbil. + God lastekapasitet og mye bil for pengene. Bra komfort og gode, forutsigbare kjøreegenskaper. – Designmessig gammeldags, lavt utstyrsnivå. Sjekk rust på hjulbuer bak. Skoda Fabia Pris: Du kan finne 2003-modeller gått noe over 100.000 km med 1,4-liters bensinmotor på 75 hester, ingen racer men bra transport. Samme plattform som fjerde generasjon VW Polo og Seat Ibiza. God byggekvalitet selv om særlig de dårligst utstyrte bilene nok har et billig preg. + Lever opp til målet om å levere mye bil for pengene. Solide biler med enkel teknologi og få problemer. – Lite luksus, billige materialer, sjekk giroverføringen. Nissan Micra Pris: Du finner 2002-modeller fra rundt 30.000 kroner, det er mulig å finne biler med ned mot 100.000 kilometer kjørelengde. Liten og driftssikker bil med en solid dose pensjonistpreg, om du kan overse det og ikke trenger mye plass er den en flott billigbil. + Driftssikker, lettkjørt og fult mulig å finne biler med lav kjørelengde. Har registerkjede. – Sjekk at motor går jevnt, kan være defekt luftmassemåler, sjekk lekkasje på bremsesylindre bak. Toyota Yaris Pris: Du må tilbake til 2000 for å finne en bil til under 50.000. Den er en bil med godt rykte, det betaler du for. + Toyota-kvalitet, med også japansk enkelhet. Liten bil med lavt forbruk. – Mange vil ha brukt Toyota, det gjør noe med prisene. Ikke superkomfort og de minste motorene er mest egnet til småkjøring. Daihatsu Sirion Pris: Du finner den lille tresylindre enliteren med firehjulsdrift for under 50.000 kroner. Da er det biler fra rundt 2000. Greier du deg med forhjulsdrift, kan du finne 2002-modeller med 1.3-literen for 10.000 mindre + Billigere og mer driftssikker firehjulstrekker er det vanskelig å finne. Bilen er en samproduksjon med Toyota. – 54 hestekrefter i den lille tresylindrede motoren er ikke mye. Sjekk rust og bremserør. Renault Laguna Pris: Å selge eldre brukt Renault er ikke direkte lett, det kan du dra nytte av, du finner andre generasjonsbiler med 1,6-liters bensinmotor for under 50.000. Merk at modellskiftet skjedde i 2001. + Sikker og superkomfortabel bil for småpenger, dårlig rykte gir deg et godt kjøp. Greie priser på de fleste slitedeler. – Sjekk at elektronikk fungerer som den skal, bl. a. nøkkelkort. Dårlige coiler som gjør at motoren går dårlig, men er ikke så kostbart å bytte. Mazda 626 Pris: Det er vanskelig å komme unna Mazda på en slik liste. Du får en 2001 modell stasjonsvogn med noe over 150.000 på telleren for 50.000 kroner. + Mazda-kvalitet og driftssikkerhet gjør den til et av de tryggere bilkjøpene i denne klassen. Stort bagasjerom i stasjonsvogna. – Ultrakjedelig design ute og inne, i overkant mye støy fra dekk og motor i forhold til konkurrentene. Ford Transit Connect Pris: Du finner 2005-modeller med rundt 150.000 km på telleren for under 50.000. Ble introdusert i 2002. Er basert på en forsterket personbilplattform, noe som gir bedre kjøreegenskaper enn mange konkurrenter. + Masse lasteplass, lettkjørt og komfortabel biltype. Bra motorer. – Spartansk interiør, ofte hardt brukt og kunne trengt et gir til for lengre turer. Citroën Berlingo Pris: Om plass for pengene betyr noe, er også Berlingo et aktuelt valg. Du finner biler så nye som 2004 og 2005 under 50.000, men vurder også en eldre bil med lav kilometer. + Plass og lav pris er hovedargumentet for å kjøpe en Berlingo. – Sjekk historien på bilen, håndverkerbiler er ofte tøft kjørt og dårlig vedlikeholdt. Knekte fjærer foran er ikke uvanlig, sjekk også slitasje i forstilling. Toyota Hilux Pris: Pickup kan være et morsomt alternativ i denne klassen. Prisene varierer ekstremt, men du kan finne greie nittitallsbiler for under 50.000. Merk deg at de også finnes med bare bakhjulstrekk. Du finner også biler med bakseter. + Robust, praktisk og tøft. Skikkelig sliter for den som ikke synes komfort er viktig. – Ukomfortabelt og støyende, sjekk nøye for rust, fjærer bak og at glødingen fungerer som den skal. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |