Fransk løsning
BRUKTBIL: C4 ville utfordre Volkswagen Golf og Ford Focus. Nå kan du gjøre et godt kjøp om du velger den som brukbil. Komfort, stilig design og litt varierende kvalitetsstempel har preget Citroën som bruktbil. C4 ble introdusert på markedet i 2004, den erstattet bilen med det noe vanskeligere navnet, Xsara. Den deler plattform med sin franske fetter, Peugeot 307. Du kan velge mellom vanlig femdørs, eller den noe mer sportslige tredørsvarianten. Det finnes også en flerbruksbil som er bygget på samme plattform, nemlig Picasso. Bilen byttes ut i en ny C4 som kommer på markedet fra i år, det gjør den utgående varianten av C4 interessant som bruktbil. Mye og bra diesel Den minste motoren i C4 er en 1,4-liters bensinmotor på 90 hester som følges av en 1,6-liter med 110. Sjelden i Norge er toliteren med 138 eller 143 og den store som ble levert i tredørsvarianten VTS med 177 eller 180 hester. Her hjemme har diesel vært et naturlig og godt valg for mange. 1,6-literen er den kjente PSA-motoren som sitter i alt fra denne til Mini, Volvo og Ford. Det er et meget godt valg, den er fleksibel, sterk og bruker lite drivstoff. Du vil se at hesteantallet varierer i annonsene fra 107 til 110, men det er samme motor og samme ytelse. Girkassen som henger med denne dieselmotoren er helt grei, men ikke så mye mer, man kunne godt ønsket at den var mer kortsteget og presis. På den positive siden er det ikke noe å bekymre seg over at den virker litt slaskete, den har faktisk vært sånn hele tiden… Særpreg C4 har et særpreget interiør med digitale instrumenter der speedometeret er det dominerende elementet, det er midtstilt langt fremme på dashbordet. Turtelleren, også den digital, sitter på rattstammen midt foran rattet. En gimmik er at navet på rattet sitter fast, slik at betjeningsfunksjonene på rattet alltid står i samme posisjon, de følger ikke med rattet rundt. Litt uvant, men ganske fint når du blir vant til det. Oversikten fra førersetet er ikke den beste, det er vanskelig å vite hvor bilens fire hjørner befinner seg, og spesielt på skrå bakover kunne det vært bedre sikt. I baksetet er benplassen akseptabel, mens takhøyden er begrenset på grunn av takets fallende linje. Dessuten er hodestøttene i baksetet for lave til å gi optimal støtte ved påkjørsel bakfra. Styringen er forholdsvis presis, men langt fra kontant, styrefølelsen kunne vært bedre. Fjæringen er fast, lange dumper svelger den komfortabelt, men over skarpere tverrskjøter og fillete asfalt er fjæringen mer uvillig til å jobbe. Alt i alt er kjøreegenskapene fullt ut akseptable. Sikkerhetsmessig er C4 bra, den scoret fem stjerner da den ble testet av EuroNCAP i 2005. Lukter godt Bagasjerommet i C4 er lett å utnytte, om ikke like stort som hos enkelte av konkurrentene. Det kan være en medvirkende årsak til at den har slitt litt i konkurransen. Noe du ikke finner hos konkurrentene er derimot en parfymeflakong i plast som settes inn i ventilasjonsanlegget. Dette kan kalles en moderne utgave av Wunderbaum, men du kan absolutt velge å skru den av om du ikke liker lukten. Sjekk elektronikk Jevnt over er C4 en bil som er godt likt av sine eiere. Den har vært rammet av enkelte elektronikkproblemer, så sjekk at dørlåser, speil og eventuelle elektriske stoler fungerer som de skal. Et nok noe særnordisk problem har også vært dørlåser som fryser. Rust er ikke noe stort problem på C4, men dårlig drenering fra enkelte hulrom kan på noen biler gjøre at du kan finne ting. Ta en sjekk før du kjøper og sjekk serviceboka nøye. Du finner fine biler fra rundt 100.000 kroner, noen slengere rett under, da gjerne med bensinmotor. For godt under 150.000 kan du velge mellom godt utstyrte biler med dieselmotor og riktig farge, det er definitivt lavere enn for mange av de nærmeste konkurrentene. Først publisert i Bil nr 2-2011. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |