[]
[] [firmabil.no] []

Si B


Stein Pettersen



BRUKTBIL: Mercedes B-Klasse er en sikker flerbruksbil med god plass. Så lenge du er klar over hva du skal se etter, kan det være mye premiumfølelse for pengene.

Først publisert i Bil nr 5-2011.

Etter å ha lansert A-klassen var det naturlig for Mercedes-Benz å tette igjen hullet opp mot C med en B. Det skjedde i 2005 og gjorde sånn sett merkets ABC komplett.

I bunnen er B-klasse basert på den mindre A, men nesten en halv meter lenger. Den fikk en ansiktsløftning i 2008, noe som er lettest å se på frontlyktene og sidespeil.

Etter å ha fått mye pes for kjøreegenskapene på den første generasjonen A-Klasse, tok Mercedes seg kraftig sammen. B-Klasse fremstår som en bil som er komfortabel samtidig som den ikke har noe i mot litt svingete norske veier.
 
Smått først

Det meste som er til salgs av brukte B-Klasser fra de første årene er enten utstyrt med 1,7-liters bensinmotor på 116 hester, eller tolitersdieselen på 109 hestekrefter (B180 CDI).

Det finnes også en 136-hesters bensinmotor og en med turbo på hele 193 hester, ikke akkurat noen storselger i Norge. På dieselsiden finnes tolitersdieselen også med 140 hester (B200 CDI).

Motorene er utstyrt med kjede i stedet for registerreim, noe som stort sett betyr at det er en ting mindre å bekymre seg over.

De små motorene gjør på ingen måte B-Klasse til noen racerbil, men om man sammenligner med konkurrentene biter den helt greit fra seg. Dieselmotorer på mellom 100 og 110 hester har vært helt normalt i denne klassen.
 
Ryddig

For den som er fersk i Mercedes-verdenen, er det som vanlig den ene multihendelen som styrer blinklys og vinduspussere som er mest uvant. Mercedes har for lenge siden bestemt at din høyre hånd kun skal brukes til å betjene girspaken.

Som den oppreiste bil B-Klasse er, er sittestillingen høy, og det gjør det lett å komme inn og ut av bilen. Selv insisterer Mercedes på å kalle B-Klasse for en SportsTourer, men de fleste andre vil vel kalle den for en slags flerbruksbil. Riktignok får du den bare med fem seter, men mange av løsningene er fleksible.

Finner du en bil som har ekstrautstyret som kalles Easy Vario Plus, da kan setene tas helt ut og passasjerstolen foran slås flatt ned. Da får du faktisk en liten varebil som rommer svært mye.

Sikten er en liten utfordring, B-Klasse stuper nedover foran frontruta, og det kan ta litt tid å venne seg til helt hvor den faktisk slutter. På den positive siden er plassutnyttelsen god, slik at bilen innvendig er større enn konkurrentene.

Voksne sitter godt i baksetet, forplassen til både ben og hode er bra, men B-Klasse er nok først og fremst beregnet på fire personer, for sittekomforten i midten bak er ganske dårlig.
 
Styr unna de billigste

På bruktmarkedet i dag finner du biler fra ned mot 150.000 kroner. Disse har ofte lang kjørelengde, og har nok gjerne vært brukt som drosje. Når du nærmer deg 200.000 begynner utvalget å øke, særlig av biler fra 2005 til 2007.

Noen biler var svært ribbet for utstyr da de ble solgt nye. Det er stor forskjell i følelsen på en slik bil, og på en som har fått med seg litt mer utstyr ut på veien.

På feilstatistikkene til tyske ADAC og den svenske Bilprovningen kommer B-Klasse ut omtrent på snittet. En feil som imidlertid går igjen, er ødelagte fjærer foran, sjekk derfor dette grundig, og hør med tidligere eier om disse allerede er skiftet.

Rust har jo vært et tilbakevendende problem for Mercedes, B-Klasse er ikke av de verste. Først og fremst er det skjermbuene bak som er problemet, så sjekk dem grundig. Drivstofftank i stål kan også være en svakhet, så bruk nesa grundig, særlig om du kjøper noen av de første utgavene.

I likhet med lillebror A er også B-Klasse bygget etter det såkalte sandwich-prinsippet med dobbelt gulv. Det gjør at motoren forsvinner under dem som sitter i bilen ved en frontkollisjon. Bilen fikk da også fem stjerner i EuroNCAP da den ble testet i 2005.
 
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: